American Behavioral Scientist
בין מרתון בוסטון לאוליפיאדת מינכן - טרור מדיה וספורט
0:00 03:28

לאינטרנט שמחבר טריליונים של אנשים בכל העולם יש גם צד אפל.
האבסורד הוא שפיתוח האינטרנט ע"י מדינות המערב, הביא גם להצלחה של האויבים הכי גדולים שלו.
ארגוני טרור כמו דאעש שולטים ב-Dark Web, ומשתמשים באינטרנט כדי לקדם תעמולה, לתקשר בין חברי הארגון, להוביל תהליכי גיוס ולתכנן מתקפות. המאמר שפורסם ב American Behavioral Scientist, ונכתב על ידי יאיר גלילאו, מורן ירחי, אילן תמיר וטל שמואל-עזרן, בא לבחון את הקשר השברירי בין טרור מדיה וספורט.

 

אירועי ספורט עולמיים מטבעם, מקבלים חשיפה תקשורתית מאסיבית. זו אחת הסיבות שארגוני טרור תוקפים דווקא במהלכם. סיקור תקשורתי לאירוע ספורט, בו הטרור מפגין נוכחות, מביא ליצירת הד עולמי ענק, שזורע פחד ומקדם את מטרות הארגון. הטרוריסטים סוקרים אירועי ספורט על פי רמת הכיסוי, מספר הספורטאים וכמות הקהל. לפי נתונים אלה, הם מחליטים באיזה אירוע להשקיע מאמצים שיובילו ליצירת הון תקשורתי לארגון.

 

הפיצוץ בקו הגמר של מרתון בוסטון השתווה לפיצוץ שנוצר בעקבותיו ברשתות החברתיות. בתוך 10 דקות היו סביב האירוע 750,000 אזכורים רק בטוויטר ויותר משלושה וחצי מיליון ציוצי טוויטר נרשמו ב-24 השעות שלאחר האירוע. כשנעצר המפגע השני והאירוע הסתיים - הדיווח יצא לראשונה בטוויטר של משטרת בוסטון תחת הכותרת – "נתפס!".

דוגמה נוספת היא טורניר סנוקר בו שחקן בשם רורי מקלאון, שיחק כשעל בגדיו סיכה עם השם ISIS. המשחק עצמו לא היה מוקד העניין כמו גינוי השחקן ע"י העוקבים בטוויטר. השחקן הגן על עצמו וסיפר שהסיכה היא של הספונסר שלו, ארגון עסקי שבכלל לא קשור לדאעש. המומחיות של דאעש בניצול מדיה חברתית התגלתה שוב, גם באופן בו שילבו את התיוג WORLDCUP2014 בפוסטים שלהם. דרך קישור התיוג הספציפי הזה לתיוגים אחרים הקשורים לטרור של דאעש, הם לקחו עליו בעלות והגבירו את החרדה הציבורית.

 

אירועי אולימפיאדת מינכן הם קייס-סטאדי מעניין לשילוב של טרור, ספורט ומדיה. כבר ב-1972 הבינו הטרוריסטים כי סיקור תקשורתי יקדם את מטרותיהם. ההד התקשורתי היה עצום - במימדים של שנות ה-70, כאשר הטבח במשלחת הישראלית סוקר בכלי תקשורת רבים במשך שעות, והגיע למאות מיליוני מסכים ברחבי העולם. האולימפיאדה נדחתה והקונפליקט הפלסטינאי-ישראלי שוב עלה לכותרות.

 

ביטול אירועי ספורט בגלל איום טרור, הוא כלי יעיל לקידום טרור בידי המדיה. מקרה מייצג היה במרוץ האופניים השנתי בפרנקפורט שבוטל בגלל חשש לפיגוע. הסיקור התקשורתי הציג את גרמניה כמדינה שנכנעה לטרור, ורק חיזק את האג'נדה של הטרוריסטים.

השילוב של טרור וספורט באירועי ענק בחסות כלי התקשורת והאינטרנט, הוא כלי יעיל מאוד במשחק האכזרי של ארגונים שמאתגרים את עצמם בכל פעם מחדש. למרבה הצער, גם בעתיד ימשיכו טרוריסטים לתקוף תחרויות ספורט, מכיוון שספורטאים מייצגים את הכוח והגאווה הלאומי של המדינה. התקפה על ספורטאים ועל אירועי ספורט יכולים לפגוע במוניטין ובסמכותיות של אותה מדינה ולערער את היציבות הפוליטית שלה.