חשיבות אימון אקסצנטרי לשריר הירך האחורי (HAMSTRING)
0:00 02:59

כריסטיאן ת'ורבורג (Kristian Thorborg), חוקר דני מפורסם של שריר הירך האחורי, פרסם מאמר ב "BJSM" על חשיבות תוכנית חיזוק אקסצנטרית ל HAMSTRING. קרע של שריר הירך אופייני לענפי ספורט כמו ריצה מהירה וכדורגל. הפציעה מתרחשת בזמן הכיווץ האקסצנטרי של השריר. כיווץ אקסצנטרי היא היכולת של השריר לשלוט בתנועה בזמן ההתארכות שלו. הפציעה תתרחש כשהספורטאי ישלח את הרגל קדימה והשריר האחורי יתכווץ ויתארך באותו הזמן. עייפות וכושר גופני לקוי יתרמו לפציעה.

פציעות חוזרות הן עניין שגרתי בפציעות HAMSTRING, והנתונים מראים ששחקן יכול למצוא את עצמו עם פציעות חוזרות שישביתו אותו עד שנה מפעילות.

אז למה זה קורה בעצם?

הרצון של המערכת לראות את השחקן הפצוע חוזר מהר יותר לפעילות משפיע מאוד, ובמהלך השנים התקבע מספר הקסם - 3 שבועות. זה הזמן המקובל לחזרה לפעילות אחרי פציעת HAMSTRING, למרות שכל המחקרים מראים אחרת.

במחקרים שנעשו, הספורטאים עצמם דיווחו שהזמן שבו הם הרגישו חזקים כמו לפני הפציעה - היה 16 שבועות אחרי הפציעה. גם מבדקים שונים - כמו טווח תנועה של השריר ובדיקות הדמיה מראים שאין לשריר סיכוי להחלים בזמן כל כך קצר של 3 שבועות.

דבר נוסף הוא האלמנט של הכיווץ האקסצנטרי. בקבוצות כדורגל נהוג להחזיר שחקן למגרשים אם הוא עבר בהצלחה את האימון האחרון שלפני המשחק. הבעיה היא שבמשחק יש גורמים שמשפיעים על פציעה של שריר הירך האחורי שאין באימון - כמו ריצה בשיא המהירות, תחרותיות, ועייפות מצטברת.

לפני כמה שנים נכנסה לתודעה "התוכנית הנורדית" כתוכנית שיקום ומניעה לשריר ה HAMSTRING. הייחוד בתרגילים הנורדיים הוא שהם ספציפיים לכיווץ האקסצנטרי של השריר. המטופל נמצא בעמידת ברכיים, ובזמן נפילה לפנים, הוא מכווץ את השריר בזמן ההתארכות שלו, שזה בדיוק המנגנון שקורה בפציעה.

התוכנית נבדקה ונמצאה יעילה מאוד. המחקר כלל כמות גדולה מאוד של מעל 900 שחקני כדורגל, שביצעו את התוכנית בצורה מסודרת במשך 10 שבועות, ובסופו של דבר הייתה ירידה של 70% בפציעות.

מחקר נוסף הראה ששחקני כדורגל שביצעו את התוכנית וכן נפצעו בשריר הירך האחורי, חזרו מהר יותר לפעילות, וסבלו פחות מפציעה חוזרת בצורה משמעותית.

החוקר טוען שחייבים לקרות שני דברים כדי שהמצב של פציעות חוזרות ישתנה: אימוץ של "התוכנית הנורדית" בכל קבוצות הכדורגל בעולם, ושינוי התפיסה לגבי הזמן המתאים לחזרה אחרי פציעה.