עובדות מדעיות על עיסוי
0:00 02:14

מסאז' יכול להיות סתם בשביל להתפנק ולהירגע, אבל יש לו גם יכולות טיפוליות במקרים של מחלות או בעיות מוטוריות, והוא כמובן הכרחי לטיפול שוטף בספורטאים. המאמר של ג'יי גוטס (G C Goats) שפורסם ב "BJSM", עושה סדר בכל מה שקשור לעובדות המדעיות בתחום העיסוי, ומפרט את סוגי העיסוי השונים והאפקט שלהם על השרירים, זרימת ותרכובת הדם, רקמת החיבור, בצקת ומערכת העצבים.

התכווצות שרירים זאת תחושה לא נעימה, אבל העיסוי יכול להפחית את הכאב והסבל, ולשחרר לאט את ההתכווצות, בשביל לחזור לתפקוד רגיל. שיטת עיסוי בשם "Effleurage"', מפחיתה כאבים שמופיעים בעיקר אחרי הפעילות הספורטיבית, על ידי הפחתה מהירה של החומצה הלקטית בתאי השריר. זה טיפול יעיל יותר מזרימת דם, הפחתת הטונוס ומתח ברקמת החיבור.

עיסוי יעיל מאוד במקרים של נפיחות, ובגלל זה משתמשים בו הרבה בתחום הרפואה הספורטיבית. במקרה של בצקות, העיסוי מקל על הגודש בעורקים, ומשחרר את הלחץ על נוזל הרקמות. במקרים של נפיחות כרונית, העיסוי יכול לעזור בעיקר אם הסיבות לבצקת הן ניקוז מקומי לקוי, אי ספיקת לב או תסמונת נפרוטית שקשורה לכשל בכליה.

כל מי שמתעסק בספורט יודע שחשוב מאוד לעשות חימום לפני הפעילות, אבל הבעיה היא שהרבה מאנשי הספורט לא עושים את זה בצורה נכונה, והחימום הקצר או החלקי יכול לסכן את רקמת החיבור. המתיחות הן הכרחיות לגמישות של הרקמות מסביב למפרקים, אבל השילוב עם עיסוי הוא הכרחי בשביל שיפור התנועה של השרירים, הרצועות והגידים.

בנוסף, העיסוי משמש ככלי להרגעת הנפש, ויכול לשפר את הריכוז והמנטליות של הספורטאים לפני תחרויות ומשחקים, במיוחד אם יש להם כאבים, ואז הם יכולים להפסיק לחשוב על הכאב ולהתמקד בפעילות עצמה, וככה להגיע להישגים טובים יותר.

במאמר תוכלו לקבל הסבר נרחב יותר על ההשפעות הפיזיולוגיות של העיסוי, והתייחסות למחקרים השונים עליהם מתבסס המחקר.