השפעות אימון אירובי ואנאירובי על מתאמנים עם עודף משקל
0:00 02:32

כולם יודעים שפעילות גופנית עוזרת לירידה במשקל.  
אבל תוך כדי האימון במכון הכושר, אנחנו לא תמיד יודעים מהי הפעילות שמשפיעה הכי הרבה על הירידה במשקל.
האם קפיצות אירוביות הן הדבר הטוב ביותר לעשות?  או שעדיף לעשות שכיבות סמיכה?
אולי כדאי לשלב קצת בין השניים? הדעות בנושא חלוקות.

תובנה נוספת שרבים מכירים (אבל לא כל כך יודעים להסביר), היא שאם מביאים את משקל הגוף למקום "הנכון", חולים הרבה פחות מאשר במצב של משקל עודף. אנחנו יודעים שפעילות גופנית מחזקת את המערכת החיסונית, אבל לא לגמרי ברור איך זה עובד.

לא יהיה מעניין להשוות בין שני סוגי הפעילות – אירובית ואנאירובית – כדי לראות אם אחד טוב יותר מהשני?

יהיה מעניין גם לבחון לאורך הירידה במשקל את השינויים בסממנים הביולוגיים שמשפיעים על המערכת החיסונית.

השאלות האלה בדיוק עומדות מאחורי המחקר שביצעו צוות חוקרים בהובלת צ'אן-הו ג'ין מאוניברסיטת הנסו בקוריאה. תוצאות המחקר פורסמו ב-Journal of Exercise Rehabilitation ב-2018.

החוקרים השוו קבוצה שעסקה באימון אירובי עם קבוצה שעשתה את אותה פעילות אירובית, בשילוב עם אימון התנגדות.

מודל ההשוואה הזה נבחר כדי להימנע מהשוואה בין שתי פעילויות שונות לחלוטין. עדיפה השוואה בין שני סוגי תפוחים מאשר בין תפוחים ותפוזים.
תוצאות המחקר לא מאד מפתיעות, אבל הניואנסים שבהם מעניינים.

צוות החוקרים מצא שהמשקל ירד באופן דומה בין שתי הקבוצות ושהכוח של קבוצת המתאמנים בפעילות אנאירובית גדל יותר מאשר זה של הקבוצה האירובית. המסקנה בעניין ברורה – פעילות אירובית היא זו שתורמת לירידה במשקל. מחקרים אחרים הראו את אותה התובנה בדרכים אחרות.

התובנה המעניינת במחקר היא שהקבוצה ששילבה את שני סוגי הפעילות הראתה ירידה משמעותית בנמק הדם – שידוע כגורם משמעותי בהשפעה על האופן שבו תאי T מתפקדים במסגרת ההגנה החיסונית. שאר הסממנים, שכוללים ספירת תאים וציטוקינים דלקתיים – היו זהים בין שתי הקבוצות.

מעניין לראות שלהוספה של פעילות אנאירובית לאימון אירובי אין השפעה על הירידה במשקל, אבל הפעילות האנאירובית לא רק גורמת לחיזוק השרירים, אלא גם שומרת עלינו מפני מחלות.