בלוג מכבי
יום ההליכה לעבודה: עובדות חשובות וטיפים לעידוד הליכה
0:00 03:19

הליכה היא פעולה חיובית מאוד, אז למה אנחנו עדיין מתעצלים? לכבוד יום ההליכה לעבודה ריכזנו לכם עובדות חשובות ורעיונות שיעזרו לכם לשלב הליכה גם בלו"ז צפוף.

 

חוץ מהתרומה הברורה של ההליכה בשיפור סיבולת לב-ריאה, היא גם מסייעת במניעת כאבי ראש ועייפות. היא מצמצמת את תופעת הידלדלות העצמות, עוזרת להסדרת פעילות מעיים תקינה, מפחיתה את הסיכון למחלות מתמשכות כמו סוכרת וסרטן ואפילו משפרת את איכות השינה והזיכרון.

 

רצוי ללכת באופן קבוע בין שלוש לחמש פעמים בשבוע, כל פעם במשך 30-60 דקות, ולצבור בין 150 ל-300 דקות בשבוע. הדגש הוא על הליכה איכותית מבחינת מאמץ לב-ריאה וסיבולת שרירים, ולאו דווקא מהירה, אבל כן כזו שמלווה בתחושת מאמץ בינוני, מלווה בהתנשפות קלה וקושי או תחושת מאמץ של השרירים.

 

שילוב הליכה ביומיום יכול להיות הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים. אם העבודה קרובה – אפשר ללכת ברגל. אם אתם מגיעים בתחבורה ציבורית, תוכלו לרדת מהאוטובוס שתי תחנות קודם, ואם אתם נוסעים ברכב פרטי – נסו לחנות בחניון רחוק יותר כשניים-שלושה רחובות ממקום העבודה.

 

כשמסיעים את הילדים לחוגים – אפשר להתחיל לייצר הרגלים לפעילות גופנית. אפשר ללכת יחד לחוג או לבית הספר ולנצל את ההזדמנות לזמן איכות עם הילדים.

 

השאיפה היא לצבור לפחות 30 דקות של פעילות גופנית ביום, אם אנחנו לא מתאמנים בצורה מסודרת, ולהשתדל לעשות פעילות של לפחות 10 דקות רצופות, כי מבחינת התועלת הפיזיולוגית שמגיעה ממאמץ מערכות הלב-ריאה וכלי הדם, זה הזמן האידיאלי. גם אימון של פחות מ-10 דקות יועיל ויהיה עדיף ועדיף מאשר לא לזוז בכלל.

 

ישיבה מעל 7-8 שעות במשרד מהווה סיכון בריאותי ללב, ועלולה להוביל למחלות, אירועים מוחיים ובעיות גב. הליכה או פעולה אחרת שמשלבת תנועה, שוברת את הישיבה הממושכת ויכולה להפחית עד 30% את הסיכוי לתחלואה. רצוי אחרי כל חצי שעה של ישיבה לקום וללכת במשך שלוש דקות או לעלות במדרגות. גם התמתחות בעמידה או עבודה בעמידה היא משמעותית.

 

הליכת הבוקר מעוררת ומאפשרת להגיע לעבודה הרבה יותר חדים, מלאי אנרגיה ועם רמת ריכוז גבוהה יותר. חשוב להקפיד לצאת בשעות מוקדמות ונעימות כדי ללכת בצורה איכותית מבלי להתייבש. אין הבדל משמעותי בין הליכה בבוקר או אחה"צ, אבל חשוב לדעת שזה לא מתאים לכל אחד. מחקרים הראו שהתקפי לב קרו יותר בשעות המוקדמות של הבוקר, ובגלל זה מומלץ לאנשים עם בעיות לב ולחץ דם גבוה לשלב הליכה בשעות שאחרי העבודה.

 

הרבה אנשים חושבים שהליכה אחרי ארוחת הצהריים היא לא טובה כי הדם לא זורם למערכת העיכול, אבל במחקר שפורסם לאחרונה התברר שהליכה אחרי ארוחה דווקא תורמת להפחתת ערכי הסוכר בדם, ובמיוחד אחרי ארוחה עם הרבה פחמימות.

 

אין ויכוח על זה שהליכה חשובה לנו אבל קשה לשלב אותה בניהול הזמן שלנו. אז קחו את זה כחומר למחשבה ולכו על זה!