בלוג מכבי
צום לסירוגין | דיאטת 8 השעות: כמה זה יעיל והאם זה בריא לנו?
0:00 02:08

על דיאטות הצום לסירוגין כבר שמעתם? הדיאטות שמבטיחות ירידה מהירה במשקל צוברות פופולריות ואנשים רבים כבר מיישמים אותן. אחת מהדיאטות הטרנדיות נקראת "דיאטת 8 השעות" והיא כוללת 8 שעות אכילה בריאה ומאוזנת ו-16 שעות של צום. הדיאטנית הקלינית הדס חרדון מסבירה איך מיישמים את הדיאטה הזו בצורה נכונה והאם יש לה בסיס מדעי.

נתחיל בכך שמדובר בדיאטה יעילה, היא מסייעת לשרוף שומנים ומאיצה את חילוף החומרים, כיוון שבשעות הצום רמות הסוכר בגוף יורדות ומתחיל תהליך של פירוק תאי שומן ליצירת אנרגיה. יתרון נוסף של הדיאטה הוא שהיא משפרת מדדים כמו רמות הסוכר בגוף, הדיאטה הוכחה כמפחיתה את רמות הסוכר ואת רמות האינסולין בכ-30%, מה שגם תורם לירידה במשקל וגם לאיזון סוכרת או טרום סוכרת.

אז איך מיישמים את דיאטת 8 השעות בצורה יעילה?
בוחרים חלון זמן במהלך היום בו בוחרים לצום, למשל מדלגים על ארוחת הבוקר ואוכלים בין השעות 12:00 עד 20:00 בערב. אוכלים ארוחות מסודרות כל כמה שעות וארוחות קלות בין הארוחות העיקריות כדי לשמור על רמות סוכר יציבות. בכדי למקסם את היתרונות בדיאטה, חשוב לשים לב לא רק מתי אוכלים אלא גם מה אוכלים. מומלץ לבחור בדיאטה שמבוססת על עקרונות התזונה הים תיכונית ומכילה דגנים מלאים, פירות וירקות, שומנים מן הצומח כגון שמן זית, אגוזים, שקדים, אבוקדו וכן חלבונים כגון בשרים רזים, דגים וקטניות. תזונה לא בריאה ועתירת שומנים, סוכרים ומזון מעובד בשעות הללו לא רק שלא תעזור, אלא עלולה אף להזיק.

אבל לא הכל דבש: לדיאטה הזו יש גם מספר חסרונות. בימים הראשונים של הדיאטה תיתכן הרגשה של עייפות וחולשה שבדרך כלל חולפת כשהדיאטה נכנסת לשגרה. כמו כן, מחקרים בבעלי חיים הראו שקיים חשש לפגיעה בפוריות האישה ולכן נכון להיום היא אינה מומלצת לנשים שמנסות להיכנס להריון, בהיריון או מניקות. לסיכום, מדובר בדיאטה חדשה יחסית ולכן דרושים מחקרים נוספים כדי לראות עבור מי היא מתאימה ולמי לא ובהחלט ניתן לשמור על בריאות תקינה גם בלעדיה. בכל מקרה, למרות שהדיאטה נבדקה והוכחה כבטוחה, יש לידע את רופא המשפחה והדיאטנית לפני שמחליטים להתחיל בדיאטה.