בלוג מכבי
מה יותר בריא: תה או קפה? ואיפה יש יותר קפאין?
0:00 02:48

לא מסוגלים לפתוח את הבוקר בלי קפה? או שאתם בכלל אנשים של תה? חנה טלייסניק חלימי, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה הכל אודות הערך הבריאותי של המשקאות החמים הנפוצים בעולם. מה הקשר בין תה לבין דיכאון, האם הוא תורם לירידה במשקל ומה הקשר בין קפה לבין סוכרת?

התה הוא המשקה השני הנפוץ בעולם אחרי מים. הוא הובא לאירופה כבר במאה ה-15 והפך למשקה פופולרי. כל סוגי התה הנפוצים כיום מיוצרים מעלי השיח Camellia Sinensisשמוצאו בדרום מערב אסיה. העלים שיהיו לתה שחור מתחמצנים וצבעם הופך מירוק לשחור, ואילו העלים שיהפכו לתה ירוק מחוממים, וכך נמנע מהם תהליך ההתחמצנות.

מלבד קפאין, עלי התה מכילים רמות גבוהות של נוגדי חימצון ששמם קטכינים, כשהמוכר בהם הוא ה- EGCG. בשל תהליכי העיבוד, התה הירוק מכיל כמויות גבוהות יותר של נוגדי חימצון מהתה שחור. שתיית תה מסייעת בהפחתת לחץ דם, רמות הסוכר בדם, הפחתת רמות הכולסטרול הכללי והכולסטרול הרע ומורידה סיכון לשבץ מוחי.

בסקירה שנעשתה ב-2011 נמצא קשר מובהק בין שתיית תה ירוק ובין הירידה בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. אבל בשתיית תה שחור לא נמצא קשר מסוג זה. למרות המיתוסים הרבים, עדיין אין הוכחות חד משמעיות באשר לתועלת של שתיית תה לירידה במשקל. לעומת זאת, ישנן עדויות לכך שאנשים השותים תה לוקים פחות בדיכאון וחשופים פחות לזיהום חיידקי ולכן נמצאים בסיכון נמוך יותר לחשיפה לסוגי סרטן.

הקפה הוא גם בעל יתרונות בריאותיים לא מבוטלים, אבל יש לו גם חסרונות. הוא מכיל מעל 1000 תרכובות פעילות, שהמוכרת בהן היא הקפאין. פולי הקפה עשירים מאד בתרכובות נוגדות חימצון. גם שתיית קפה מקושרת לסיכון נמוך יותר לחלות במחלות לב, אם כי עדויות אלו אינן חד משמעיות. שתיה מתונה של קפה מסייעת גם בהורדת הסיכון לשבץ מוחי. קפה במינון גבוה יכול לגרום להפרעות בקצב הלב. לעומת זאת, בצריכה קבועה ומתונה הוא דווקא מוריד סיכון להפרעות בקצב הלב. בשנים האחרונות מצטברות עדויות לכך ששתיית קפה מורידה את הסיכון לחלות בסוכרת. יש הטוענים כי צריכת קפה מפחיתה מקרי סרטן שד, ערמונית ומעי גס. עפ"י המכון האמריקאי לחקר הסרטן, צריכת קפה מורידה את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם וסרטן הכבד, אך בעלת השפעה מועטה על הסיכון לחלות בסרטן הלבלב וסרטן הכליה.

כמויות גבוהות של קפאין יכולות לפגוע בכמויות הסידן, המגנזיום והברזל בגוף. עם זאת תזונה מתאימה יכולה לצמצם תופעות אלה. לאוכלוסייה הכללית מומלץ לשתות עד 4 כוסות קפה ביום.
אז מה כדאי לשתות?

לאור העדויות הקיימות כיום נראה כי שתיה מתונה של תה וקפה היא בטוחה ותורמת לבריאות הכללית. הכל תלוי במינונים. וכמובן חשוב לזכור שבין אם תשתו תה או קפה, או גם וגם, הם רק רכיב אחד מתוך תזונה מאוזנת, המסייעת לשמור על בריאות טובה ולמנוע מחלות.

לרוויה!