Nytimes
פעילות גופנית תורמת או פוגעת בהישגים לימודיים?
0:00 02:41

בשנת 2014 פורסם במגזין ניו יורק טיימס מאמר המבוסס על מחקרם של JAY P. GREENE מאוניברסיטת ארקנסו ו- DANIEL H. BOWEN מאוניברסיטת רייס אודות הקשר בין ספורט והצלחה בלימודים.

לדעתם של כותבי המאמר, בניגוד לדעה הרווחת שהעיסוק בספורט מפריע ללימודים, בבתי ספר שמשלבים ספורטאים אחוזי ההצלחה גבוהים יותר. הסיבה לכך דומה לסיבה שתלמידים שמשתתפים בתזמורת בית ספר, או בנבחרת הדיונים של בית הספר מצליחים - ההשתתפות בפעילות בית ספרית דורשת משמעת ויכולות קוגניטיבית גבוהות שבדרך כלל מאפיינות תלמידים טובים יותר.

ואכן לאחרונה התפרסמו כמה מחקרים שמראים שתלמידים שהשתתפו בפעילויות חוץ בית ספריות שאינן במסגרת מערכת השעות הרגילה, היו אנשים מצליחים יותר בהמשך חייהם. העובדה הזו חשובה במיוחד לתלמידים שמגיעים ממעמד סוציו אקונומי נמוך יותר, שברוב המקרים לא מגיעים ללימודים גבוהים בגלל רקע של מצב כלכלי וחברתי קשה, עבור הילדים הללו, הספורט הוא לפעמים קרש הקפיצה להשכלה והוא זה שעשוי להחזיק אותם בתוך מסגרת לימודית.

על פי המחקר הנוכחי, בתי ספר עם תוצאות טובות בתחרויות ספורט השיגו ציונים גבוהים יותר  ושיעורי בגרות גבוהים יותר בממוצע. אז מדוע יצא לספורט בבית הספר שם רע?

אחת הסיבות, לדעת החוקרים היא מקרים שליליים בודדים שמקבלים תשומת לב תקשורתית, כמו התקרית מ-2014 בניו ג'רזי בארה"ב של טקסי חניכה אלימים בקרב תלמידים ספורטאים. אבל על פי החוקרים מדובר בתקרית בודדת שלא מעידה על הכלל.

סיבה נוספת קשורה לכך שמדינות מצטיינות מבחינת הישגים לימודיים, כמו קוריאה הדרומית ופינלנד לא משלבות ספורט בתכנית הלימודים שלהם. אבל גם כאן זו הכללה משום שיש הרבה מאוד מדינות בעלות הישגים לימודיים נמוכים שגם הן לא משלבות ספורט בתכנית הלימודים.

הקריאה להפריד ואפילו לבטל את שילוב הספורטאים במסגרת בית הספר מגיעה לרוב יחד עם הקריאה להרחיב פעילויות כמו תזמורות, קבוצות דיון, ואומנות, כשלמעשה אין שום הבדל בין הפעילויות האלה לספורט. כל עיסוק נוסף לתכנית הרגילה מועיל ומשפר את יכולותיו של התלמיד והתלמידה.

חשוב להבין ולהדגיש - ספורט ולימודים הולכים יחד. יותר מכך, הם ככל הנראה מסייעים ומשפרים הישגים. טוב יעשו מקבלי ההחלטות אם ידעו לשלבספורטאים בבתי הספר וכל המרבה הרי זה משובח.