PubMed Central (PMC)
מחקר מקיף: מה בריא יותר בטווח הארוך - ריצה או הליכה?
0:00 02:51

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הליכה כפעילות גופנית שמסייעת בהפחתת הסיכון לפיתוח מחלות. הארגון מסתמך על מחקרים שבדקו בעיקר השפעות לטווח קצר. אבל האם הדבר נכון גם לטווח הארוך? בשנת 2013 פורסם מחקר מקיף שעקב במשך שנים אחרי אנשים שרצים לעומת מי שנוהגים ללכת כפעילות גופנית קבועה.

החוקרים האמריקאים ד"ר PAUL WILLIAMS וד"ר PAUL THOMPSON ביקשו לבדוק האם יש הבדל בין ריצה והליכה מבחינת השפעות בריאותיות ארוכות טווח. המחקר השאפתני פורסם בכתב העת הידוע למחלות לב וכלי דם ATVB. לצורך כך הם ערכו מחקר שעקב במשך 6 וחצי שנים אחרי 15,945 גברים ונשים שעוסקים בהליכה כפעילות גופנית באופן קבוע ו-33,060 רצים.

החוקרים רצו לבדוק את ההשפעה של ריצה והליכה על מחלות כרוניות שכיחות ואופייניות לעידן המודרני כמו יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2 וכולסטרול גבוה. הם התחשבו בכל גורמי הסיכון הנוספים, כמו עישון, משקל יתר, תזונה וחישבו את התוצאות בעזרת מדידות שונות, תצפיות ושאלונים.

המסקנה העיקרית מהמחקר היא שמינון דומה של הליכה ושל ריצה מוריד משמעותית ובאופן כמעט שווה את הסכנה למחלות שהוזכרו קודם לכן. הסיכון למחלות יורד בצורה חדה כשזמן הפעילות הוא מעל לשעה ביום, ללא הבדל משמעותי בין הליכה לריצה. למעשה, אחת המסקנות הבולטות במחקר היא שלא זמן הפעילות חשוב אלא המרחק. באופן ברור פעילות למרחק רב מפחיתה את הסיכון למחלות לב וסוכרת בצורה יעילה יותר מפעילות עצימה וקצרה.

למסקנה הזו יש חשיבות רבה. בשנים האחרונות התפתחו פעילויות גופניות קצרות ועצימות שמבטיחות יתרונות בריאותיים רבים. הפעילות הגופנית הקצרה מתאימה לאוכלוסייה המודרנית שיושבת רוב היום וזמנה קצר. החוקרים מקווים שבמידה והתוצאות הברורות של המחקר יתפרסמו ויופצו המגמה הזו תחלוף. לפי נתוני המחקר אין תחליף לפעילות גופנית ארוכה ומשמעותית, בין אם זו הליכה או ריצה.

המחקר הגדול והמקיף הזה קובע שבמידה וההוצאה האנרגטית דומה, ההשפעה החיובית תהיה דומה. זה נכון שהנבדקים שבחרו בריצה השיגו כמות כמעט כפולה של פעילות ובכך הפחיתו יותר את הסיכון למחלות, אבל באופן כללי החוקרים חושבים שיש לעודד פעילות גופנית, ארוכה ככל שיותר, בלי קשר לאופי הפעילות.