Everest
אלקטריאון
0:00 04:28

תעודת זהות
חברת אלקטריאון וויירלס בע"מ הוקמה בשנת 2013 ע"י מר אורן עזר ומר חנן רומבק. אורן עזר היה ראש מחלקת המחקר והפיתוח בחברת אל-אופ, ששייכת לאלביט מערכות, והגיע לתפקיד עם ניסיון ארוך-שנים בניהול פרוייקטים רב-תחומיים בהיקף גדול עבור חברות בינלאומיות. רומבק הוא יזם סדרתי עם מעל 40 שנות ניסיון בפיתוח מערכות. רומבק הוא מומחה בינלאומי בתחום של טעינה אלחוטית במערכות בעלות הספק גבוה.

אלקטריאון מפתחת יכולת שתאפשר להטמיע תשתית להטענת רכבים חשמליים בכבישים עצמם, במטרה לייעל את נוחות השימוש ברכבים חשמליים בערים הגדולות. אלקטריאון מכוונת לערים שבהן מתגוררים מעל 500 אלף תושבים, שבאמצעות הפתרון יוכלו ליהנות מנסיעה רצופה בלי צורך בעצירות לתדלוק או טעינה, וגם מצמצום הפליטה של חומרים מזהמים והקלה משמעותית בזיהום הסביבתי. התחבורה הציבורית היא אחד הגורמים העיקריים לפליטה של מזהמים לאוויר, ולכן בשלב הראשון, אלקטריאון מתמקדת בשילוב של הטכנולוגיה שפיתחה יחד עם טכנולוגיות קיימות בשוק הזה.

בואו נדבר קצת על הבורסה:
אלקטריאון נסחרת בבורסה בתל-אביב תחת בשווי שוק של 750 מיליון ש"ח, נכון לנובמבר 2019. החברה מפעילה מתקן ניסיוני בשטח של 3,000 מטרים רבועים, שכולל מסלול מעגלי באורך של 260 מטרים. המסלול הזה הוא שטח הניסוי של המוצרים.

לאחרונה, אלקטריאון גברה על חברות ענק כמו Volvo ו- Alstom במכרז מטעם מנהל התחבורה השבדי, במסגרת תוכנית להסבה של 2000 ק"מ של כבישים מהירים לחשמליים. הפרויקט השבדי נאמד בהיקף משוער של כ-3 מיליארד דולר. לפי תנאי המכרז, בחלק הראשון של התוכנית, תפעל החברה להסבה של קטע באורך 1.6 ק"מ, שעליו ינועו משאיות ואוטובוסים מותאמים, ותחקור את ההשפעות הסביבתיות כתוצאה מההסבה, תמורת תשלום של 12 מיליון דולר.

החזון של אלקטריאון הוא לשנות באופן מהותי את סקטור התחבורה העולמי, במטרה להפחית את חוסר היעילות והבזבוז האנרגטי ע"י הנגשה של אנרגיה זמינה, שיתופית ונקיה. הכביש החשמלי יהווה תשתית קולקטיבית עבור רכבים חשמליים וייתר את הצורך בהתקנה של מצברים כבדים, שדורשים טעינה מחזורית ותחזוקה ופוגעים משמעותית בנצילות האנרגיה של הרכב.

חברת התחבורה הציבורית דן היא שותפה בחברה. דן השקיעה באלקטריאון כ-13 מיליון ש"ח מתוך סך של 27 מיליון ש"ח שהושקעו בחברה עד היום, ויתרת ההשקעה הגיעה בעיקרה מהרשות לחדשנות. לאחרונה הודיעו דן ואלקטריאון שהגיעו להסכמות עם עיריית תל-אביב-יפו, שבמסגרתן יבוצע פיילוט ראשון מסוגו להדגמה של נסיעה של אוטובוס נוסעים על גבי קטע כביש חשמלי שתפתח אלקטריאון.

לפי חברת הייעוץ "פרוסט אנד סאליבן", גודל השוק שבו פועלת החברה מוערך בלמעלה מ-35 מיליארד דולר בשנה. בשלוש השנים האחרונות, כ-11 מדינות שונות בעולם, שמייצגות יחד מעל ל-50% ממכירות כלי רכב בעולם וביניהן סין, הכריזו על איסור מכירת רכבים חדשים בעלי מנועי בעירה פנימית החל מהשנים הקרובות.

מעניין לספר שאלקטריאון נכנסה לבורסה בתל-אביב בדרך לא שגרתית: החברה בחרה לבצע מיזוג הופכי לתוך חברה בורסאית בשם ביומדיקס אינקובטור בע"מ, במקום לבצע הנפקה ראשונית לציבור. מאז השלמת עסקת המיזוג באוקטובר 2017, נסק השווי של אלקטריאון בלמעלה מ- 1500%.

הסקירה אינה מהווה ייעוץ השקעות ואינה מהווה הזמנה לרכישת או מכירת ניירות ערך ונכסים פיננסים. אין לראות בסקירה משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בה או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים.