Journal of Athletic Training
מאמני ספורטאים ודלקת מפרקים ניוונית
0:00 02:02

מהן דרכי המניעה והטיפול בדלקת מפרקים ניוונית, ומה חשיבות המאמן בעניין הזה? מאמר שנכתב על ידי צוות חוקרים בראשות אייבי תומאס, ופורסם ב "Journal of Athletic Training", עונה בדיוק על השאלות האלו.

 

מאמני ספורטאים אחראים בין היתר על הבריאות והכשירות של ספורטאים בכל מיני דרכים. אחת המחלות שחשוב לשים עליה את הפוקוס, היא דלקת מפרקים ניוונית שגורמת לכאבים כרוניים ואפילו לנכות. למרות שהרבה אנשים חושבים שהדלקת הזאת פוגעת רק במבוגרים, העובדה הזאת לא נכונה ויש לה השפעות גם בגילים צעירים יותר. למרות שרובנו יכולים לבצע פעילות ספורטיבית, בלי לדאוג למפרקים שלנו לטווח הארוך, יש לא מעט אנשים שצריכים לשים לב לזה במיוחד. יש מחקרים שמוכיחים שיש קשר בין דלקת מפרקים ניוונית לבין מספר פציעות לאורך זמן. מה שאומר שרמת הסיכון לחלות במחלה גבוהה בעיקר בספורטאים שיש להם אחוז פציעות גבוה, ובמיוחד פציעות ברך. פציעות בגיל צעיר יכולות לגרום למחלות, שעלולות להשאיר את המטופל בחוסר תפקוד גבוה לאורך שנים ארוכות, ובגלל זה חשוב מאוד לזהות סימנים מוקדמים בספורטאים צעירים אחרי פציעה.

חשוב גם לשים דגש על חינוך דור צעיר של מאמנים על ידי מאמנים מנוסים יותר, כדי לתת תשומת לב למחלה עצמה ולסממניה. מאמנים מנוסים ייתקלו במחלה לכל אורך העבודה שלהם, משלב הפציעה ועד לשלב הופעת המחלה, ובגלל זה היא יותר מוכרת להם. מאמנים חייבים לבצע פעילות מונעת בגילים צעירים, וגם להיות מסוגלים לטפל במחלה כשהיא מופיעה בגילים מבוגרים יותר, ולשים דגש על טיפול שכולל גם אספקטים גופניים ולא רק תרופתיים.

 

מקורות הידע הכי טובים נמצאים באתרים של "היוזמה לניהול דלקת מפרקים ניוונית כרונית" COAMI ו"קבוצת הפעילות לדלקת מפרקים ניוונית כרונית" OAAA. מאמני הספורט הם שומרי הסף של הטיפול במחלה, ויש להם אחריות לצבירת הידע, וזיהוי ספורטאים שיש להם סיכוי גדול יותר לחלות במחלה.