השפעת טיפול בקור על התאוששות אחרי משחק
0:00 02:17

כל מי שחטף מכה רצינית במשחק או אימון, בטח כבר קיבל עצות לגבי הטיפול: "פשוט תעשה הליכה - זה יעבור", "אתה צריך לשים על זה כרית חימום", שים על זה קרח", או "תעשה אמבטיה עם מים פושרים"... הכל נשמע הגיוני, אבל שייך יותר לקטגוריה של תרופות סבתא. המאמר של אנטוניו אסנסיאו (António Ascensão) והצוות שלו,פורסם ב"JMMT" עם הצעות לטיפול מיידי בפציעות ספורט שמתבססות על מחקרים מדעיים.

המחקר מתמקד באפקט של טבילה במים קרים על ההחלמה של שריר אחרי פציעה במשחק כדורגל. הקונצנזוס בעולם הספורט הוא שהטיפול הזה הוא הכי יעיל. הוא משהה את הנזק לשריר, בגלל ההשפעה על התכווצות כלי הדם, מקטין את הסיכוי לדלקת ובצקת, ומאחלש את תחושת הכאב. כל מי שאי פעם שם שקית קרח אחרי מכה בטח יכול להסכים. העניין הוא - שחלק מהחוקרים בעד טיפול ממושך לאורך זמן, לעומת אחרים שאומרים שהטיפול המיידי הוא הקריטי יותר.

לצורך המחקר - לקחו 20 כדורגלנים מיד אחרי שסיימו לשחק משחק מלא, וחילקו אותם לשתי קבוצות. קבוצה אחת השתמשה בשיטה של קריותרפיה (cryotherapy), שזה אומר טבילה של הרגליים במים בטמפרטורה של 10 מעלות. הקבוצה השניה טבלו את הרגליים במים פושרים.

השחקנים בקבוצה שטופלה במים קרים טענו שהם מרגישים פחות כאב, וש"המצברים שלהם התמלאו" מהר יותר.

החוקרים טוענים שלחץ המים עצמו הוא זה שמפחית את הכאבים ולא הטמפרטורה שלהם. לחץ המים משפיע על נוזלי הרקמות, ומזרז את הדעיכה של תוצר הלוואי המטבולי שגורם לכאבים.

אבל עדיין היו תוצאות טובות יותר בקבוצה שטופלה במים הקרים. להבדיל ממחקרים רבים, במחקר הזה לא נעשה שימוש בקבוצת פלסיבו. גם אחרי המחקר עדיין לא מספיק ידוע מה קורה ברמה המולקולרית אחרי פעילות ספורטיבית, אבל מה שבטוח שהקבוצה שהייתה בטיפול קריותרפי חזרו לעצמם מהר יותר, וזה משהו ששווה להמשיך לחקור.