Primer
איך מגישים יין?
0:00 03:19

כל עניין הטיפול ביין יכול להיות מעורפל להרבה מאיתנו. איך פותחים שמפניה? איך מוזגים יין?
מתי שותים כל סוג של יין? והאם שותים אותו קר או בטמפרטורת החדר?
המאמר של ג'ק בוש שפורסם במגזין Primer הוא בדיוק מה שאתם צריכים כדי להבין בקלות איך מגישים יין.

בואו נתחיל מפתיחת הבקבוק.
כשמדובר על שמפניה – הפתיחה פשוטה ואין צורך בפותחן. מה שכן כדאי לדעת זה שעדיף לוותר השואו של הפקק הקופץ והקצף הנשפך - מדובר בפעולה שמבזבזת גם שמפניה וגם גזים. כדי לפתוח בקבוק שמפניה בלי לשבור פריט זכוכית, מוציאים בזהירות את העטיפה העליונה, אוחזים עם כל כף היד בפקק השעם, מחזיקים את הבקבוק בזוית של כ-45 מעלות ותוך כדי הפעלת קצת כוח, מסובבים את הפקק נגד כיוון השעון עד ששומעים את צליל ה"פופ".

פתיחת בקבוק יין יכולה להיות מורכבת לפעמים, אבל היום כבר קיימים פותחנים ידידותיים למשתמש. הפותחן המוכר עם "הכנפיים" - זה שנראה כמו מתעמלת הוא זול, קל לשימוש ופרקטי, ומומלץ גם למגושמים שבינינו.

נפל לכם פקק שעם לתוך הבקבוק? לא נורא, אל תספידו את הבקבוק עדיין. בוש מציע שני פתרונות יצירתיים - הראשון הוא להשתמש במוצר שקוראים לו CorkRetriver , שתפקידו להוציא את פקק השעם, במידה ונפל כולו לתוך הבקבוק, אבל אפשר פשוט להשתמש בנייר פילטר למכונת קפה כדי לסנן את היין מהשעם. במקרה הכי גרוע - פשוט תשתו את היין ככה. עוד לא שמענו על מקרי מוות משתייה של קצת שעם.

במאמר המקורי, בוש מציג סוגים פחות סטנדרטיים של פותחנים, ששווה להכיר וגם מציג כמה דרכים מקוריות לפתוח בקבוק, גם אם נתקעתם בלי פותחן – על ידי בורג או אפילו נעל...

מהן *באמת* הטמפרטורות המומלצות להגשת יין?
הרובם חושבים בדרך כלל שיין לבן מגישים קר ויין אדום מגישים בטמפרטורת החדר, אבל זה לא מדויק - ההנחייה הזאת לא תקפה במדינות עם מזג אוויר חם כמו ישראל. בואו נעשה קצת סדר:
• יין אדום מומלץ להגיש בטמפ' של 14 עד 16 מעלות
• יין לבן כדאי להגיש בטמפ' של 10 עד 12 מעלות
• ואת השמפניה שלכם – הגישו ב-7 מעלות

זה אומר שכל היינות מצריכים איזשהו סוג של קירור. את היין האדום אפשר להוציא רבע שעה עד עשרים דקות לפני ההגשה, כי טמפרטורת החדר בישראל היא לא 15 מעלות בדרך כלל.

יין אדום נמזוג בכוס יין גדולה, שנמלא עד לשליש. יין לבן צריך להגיע בכוס יין בינונית מלאה עד לחצי ושמפניה תבוא בכוס דקה וגבוהה, שמיועדת לשמור את הגזים, ותהיה ¾ מלאה.
אם לא סיימתם את הבקבוק, אפשר לסגור ולשים במקרר, לשלושה ימים לכל היותר.

עכשיו, כשהבסיס ברור יותר, אנחנו מזמינים אתכם להמשיך וללמוד על יין כדי לשפר את החוויה הקולינרית שלכם.