Wine Folly
כל מה שצריך לדעת על יין – ב-9 בקבוקים
0:00 03:43

גם לאלה שמבינים דבר או שניים על יינות - בחירת יין יכולה להיות חוויה מבלבלת. המאמר של מדלין פוקט (Madeline Puckette), יעשה לכם קצת סדר בראש בכל מה שקשור לסוגי יינות ויהפוך את בחירת היין הבא שלכם להרבה יותר מהנה!

את עולם היין הרחב אפשר לקטלג לשלוש קטגוריות עיקריות – יינות אדומים, לבנים ומבעבעים.

ליינות האדומים יש טעם עשיר ומעט כבד יותר מיינות לבנים.
בשביל להבין יין אדום צריך להכיר מונח בסיסי שנקרא טאנין (Tanin). טאנין הוא אנטיאוקסידנט שנמצא בצמחים. הטאנין הוא חלק מקליפות וגרעיני הענבים, ובגלל שבתהליך התסיסת של יין אדום משאירים גם את קליפות הענבים והגרעינים, יין אדום מכיל את הטאנין. לטאנין יש ערך בריאותי והוא מייצר תחושת יובש קוצנית על הלשון. הטאנין הוא מרכיב חשוב בסיווג של סוגי היין האדום.

היינות האדומים מתחלקים לשלוש משפחות – בעלי גוף קל, בינוני ומלא.

● את היינות האדומים עם הגוף הקל אפשר לזהות עם צבע אדום חיוור וטאנין (Tanin) קל מאוד,
והם נחשבים ליינות הנחשקים בעולם. למשל - הפינו נואר.

● את היינות האדומים עם הגוף הבינוני -
כותבת המאמר קוראת להם "יינות מזון" כי הם מתאימים להמון סוגי מזונות, בזכות החומציות המאוזנת שלהם. יין אדום עם גוף בינוני מוכר הוא המרלו, שמאוד פופולרי ומוגש כמעט בכל מסעדה היום.

● יינות אדומים עם גוף מלא -
ליינות אדומים עם גוף מלא יש טעם כבד ועמוק יותר, כמו קברנה-סוביניון. הצבע שלהם כהה והם מכילים טאנינים רבים שיכולים בהתחלה להיות קצת מרים, אבל עם הזמן הופכים לרכים ונעימים לחך. היינות עם הגוף המלא הם בחירה מצוינת כשאוכלים בשר שמן כמו המבורגר או סטייק טוב.

את היינות הלבנים, המאמר מחלק ליין לבן עם גוף קל, יין לבן עם גוף מלא ויין לבן ארומטי.
דוגמה ליין לבן עם גוף מלא – היא השרדונה.
את היין הלבן עם גוף הקל, מכנה כותבת המאמר "הבירה של היין" ומסתבר שזה היין הכי נמכר בעולם, שגם יתאים לכל סוג של ארוחה.
היין הלבן הארומטי שנחשב לאחד מהזנים העתיקים של היין, מיוחד בניחוח הנעים שמשפר את הטעם והופך אותו לעשיר ומתוק. דוגמה מעולה ליין ארומטי הוא הריזלינג.

שלושת סוגי היין הנוספים הם הרוזה, היין המבעבע ויין הקינוח.
הרוזה מקבל את הצבע שלו מהשריית היין לזמן קצר עם קליפות ענבים אדומים.

היין המבעבע - הלוא הוא השמפניה, מגיע מחבל שמפאן בצרפת. למרות שיש לו תדמית מעליבה של יין זול מהקיוסק, ההכנה שלו היא דווקא הארוכה מכולם. פוקט – כותבת המאמר – ממליצה לטעום שמפניות שנחשבות פחות מתוקות כמו הקאווה והפרוסקו (Prosecco).

האחרון הוא יין הקינוח. אמנם לא מדובר בבחירה הכי פופולרית היום, אבל בעבר יין קינוח, שהוא יין יבש ומתוק, היה נחשק יותר מיינות יבשים אחרים. אם אתם מחובבי המתוק, פוקט ממליצה על יין הפורטו כדוגמה טובה ליין קינוח איכותי.

במאמר המקורי תוכלו למצוא רשימה מלאה של יינות שכדאי לטעום בכל קטגוריה, בנוסף למיפוי ויזואלי של אופן הכנת המרכיבים של כל סוג יין.

חשוב לזכור שגם מיקום גיאוגרפי משפיע על איכות וטעם היין. בפעם הבאה שאתם מחפשים יין, כדאי להעמיק בפרטים ולנסות טעמים חדשים.