בלוג מכבי
הקרב על הפורטנייט: כיצד המסכים פוגעים בשיח המשפחתי ומה ניתן לעשות בעניין
0:00 04:07

לרגל יום המשפחה ד"ר אילן יהושע, מנהל המחלקה להתמחות ברפואת המשפחה במחוז הדרום של מכבי, מסביר על הנזקים הבריאותיים ארוכי הטווח שיש למסכים על השיח המשפחתי, הכישורים החברתיים, הרגלי האכילה ואפילו על האייקיו של ילדינו, ומציע כמה המלצות חשובות לשיפור המצב והנחלת הרגלים בריאים.

לאחרונה מסתמנת עליה ניכרת בפניות לרופאי משפחה עקב תופעות הנגרמות משימוש יתר במסכים. ככל שעולה השימוש במסכים כך עולה תדירות התלונות על כאבי צוואר, כאבי ראש, סחרחורות ובחילות אצל ילדים, וגם כאבי ידיים וגב תחתון בגילים שונים. תופעת לוואי נוספת היא ההשמנה. גם אחוזי התלונות של צעירים על דיכאון וחרדה עולים בהדרגה.

הבעיה הזאת משפיעה גם על התא המשפחתי. בימינו אין כמעט ארוחות משותפות, הקשרים האנושיים מתפוררים והיכולות החברתיות של ילדים הם לא באותה רמה כמו פעם. כבר בגילאי חצי שנה ומעלה אפשר להבחין בהפרעות שהמסכים גורמים, כמו הפרעות קשב וריכוז ואי שקט פנימי, שנגרמים מהרצון המתמיד בגירויים מרצדים. בנוסף, לאחרונה התפרסמו מחקרים שמראים שב-15 השנים האחרונות יש ירידה באייקיו אצל צעירים.

ב-2018 ארגון הבריאות העולמי הכריז על ההתמכרות למחשבים כמחלה מאובחנת, ומחקרים הראו שמשחקים כמו פורטנייט מתוכננים בצורה שעלולה לגרום להתמכרות לא פחות חריפה מסמים או אלכוהול. ילדים משחקים בפורטנייט במשך שעות רצופות לתוך הלילה, ולא מגיעים לארוחות. כבר לא נדיר היום לראות משפחות שלמות, שבהן כל אחד עסוק במכשיר שלו. זה מתחיל כשהמסך נותן שקט מהילד, וממשיך בהתמכרויות הפרטיות של ההורים.

אז מה אפשר לעשות?

1. הסכימו שלא יהיה שימוש בטלפונים בזמן הארוחה ושימו את המכשירים בקופסה.

2. הקפידו לקיים ארוחות משותפות עם הילדים.
כך תוכלו לשלוט בקצב האכילה, לעודד אכילה חברתית בריאה, ולהחזיר את השיח המשפחתי למרכז.

3. בקרו אצל סבא וסבתא:
הבדידות זו אחת המחלות הקשות של המאה ה-21, ואין תרופה טובות יותר מחיבוק וחברה טובה. זו גם הזדמנות טובה לקחת פסק זמן מהמסכים ולפגוש בבני אדם, מדור קצת אחר שבתקופתו לא היו מסכים.

4. צאו ביחד החוצה לאימון:
בחרו בפעילות גופנית משותפת כמו: ריצה, הליכות, רכיבה על אופניים, משחקי כדור וכדומה.

5. כשרוצים שהילדים יאכלו פחות חטיפים ומזון מעובד, חשוב שתמיד יהיו להם ירקות ופירות זמינים על השולחן.

6. מומלץ להעדיף אוכל שבושל בבית על פני אוכל מעובד, משולב בבישול משותף עם הילדים של מנות כמו שקשוקה, פסטה או כל דבר שכיף להכין יחד.

7. כשאנחנו יוצאים לקניות, חשוב לבחור בכמה שפחות אוכל מעובד ובשומנים חיוניים. שומן צמחי יכול להיות בריא מאוד כמו בחמאת בוטנים טבעית, חמאת שקדים טבעית ללא תוספת סוכר ועוד, לעומת חטיפי בוטנים תעשייתיים שאמנם יש בהם שומנים חיוניים אבל הם גם מטוגנים, עתירים בשמן בצורה יוצאת דופן, וטעמם ממכר בהתאם.

8. חשוב להגביל זמן מחשב, ולא לתת לילד כל מה שהוא רוצה ללא גבולות. זאת האחריות שלנו כהורים.

מכבי מציעה מגוון סדנאות לאכילה בריאה עם הילדים. בנוסף, מכבי משתפת פעולה עם עמותת "גושן" שאחראית על פרויקט "איך גדלת" – פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה בליווי רופאים ואנשי מקצוע. לפרטים נוספים היכנסו ללינק בכתבה המקורית.