בלוג מכבי
לגדול עם חיות מחמד: החיסון הטבעי לאלרגיות ואסטמה
0:00 02:33

האם ילדים שחיים לצד חיות מחמד חסינים יותר בפני אלרגיות? מחקר חדש שהתפרסם חושף שגידול חיות מחמד מגיל קטן יכול להקטין את הסיכוי לפתח מחלות אלרגיה מסוגים שונים, ובעיקר את אסטמה. פרופ' אילן דלאל, מומחה ברפואת ילדים, אימונולוגיה ואלרגולוגיה במכבי שירותי בריאות, מסביר את ההיגיון שמאחורי מה שהמחקר מצא וממליץ לנו להפסיק להיות כאלה סטריליים!
בשנים האחרונות יש עלייה דרסטית בשכיחות של אלרגיות אצל ילדים.

המחקר החדש מראה שגידול ילדים בסביבת כלבים או חתולים מגן עליהם ממחלת האסטמה. במחקר גילו שכל כלב או חתול שנכניס הביתה יקטין את הסיכוי של הילד לסבול ממחלה אלרגית בעשרים אחוז לפחות.

מחקרים אחרים מראים שילדים שגרים בחוות, נוטים לפתח פחות אלרגיות מאלה שגרים בעיר, בזכות החשיפה ליותר בעלי חיים בתדירות קבועה. מחקר נוסף הראה שאצל אנשים ממדינות פחות מפותחות, שגדלו בסביבה נקייה פחות והיגרו לאזור מפותח ונקי יותר – גברה הנטייה לפתח מחלות אלרגיה.

באופן כללי, העולם המערבי חי בסביבה מאוד סטרילית: פחות ילדים, יותר אנטיביוטיקות, תנאי סביבה נקיים, מזון מערבי מעובד, תנאי מחיה טובים יותר ובעיקר פחות לכלוך, ובגלל זה המערכת החיסונית שלנו מאבדת את האיזון והגוף לא חסין בפני התפתחותן של מחלות אלרגיה. המערכת החיסונית צריכה להיות חשופה ולאלרגנים שונים כמו מזונות שונים ולחיידקים, בשביל שלא נפתח אלרגיות, והבעיה מתחילה בסביבה הסטרילית שאנחנו מקיפים את עצמנו בה.
בניגוד ללכלוך הנראה לעין שבעלי החיים מביאים איתם הביתה, חשוב לדעת שעל הפרווה שלהם הם נושאים חיידקים שונים שאינם מסוכנים לנו ולהפך, חשיפה של תינוקות לאותם חיידקים מועילה למערכת החיסון. סביבה נקייה מדי גורמת למערכת החיסונית לתגובה קיצונית מדי, וכל חומר זר שבא במגע עם הגוף, עלול פתאום לפתח תגובה אלרגית חדשה.

אם זה לא מספיק, מסתבר שבעלי חיים מורידים את רמת הסטרס! מחקרים שונים מראים שאנשים שמלטפים חיות נוטים להיות אנשים הרבה יותר רגועים. ילדים שגדלים בקרב בעלי חיים נכונים יותר לפתח אמפטיה וחמלה כלפי בני אדם, מפתחים את היכולות הרגשיות שלהם, ואפילו משפרים יכולות מוטוריות.

מעבר לעובדה שגידול חיית מחמד משפיע על ההרגלים של כל המשפחה, הדבר תורם לתחושת האחריות אצל הילדים ועלייה במשמעת לזמנים והתחשבות בצרכים של גורם חדש במשפחה.