NY Times
אימוני כוח לילדים - מומלץ או מחוץ לתחום?
0:00 02:11

עד לפני שנים לא רבות ילדים והרמת משקולות או אימוני כוח לא הלכו יחד. הקונצנזוס בקהילה הרפואית והמדעית היה שתרגילי כוח ועבודת התנגדות לשרירים יכולה לפגוע בילדים עד סיום תהליך הגדילה, ולגרום לבעיות בשריר ובעצמות. כל זה שייך לעבר. אימוני כוח לילדים תופסים תאוצה ובניו יורק טיימס ביקשו לברר את התופעה במאמר שפורסם לאחרונה במגזין הנחשב.

במקרה שילד נפצע בעבר, למשל - נקע את הקרסול, או פיתח כאבי ברכיים, עצת הרופאים הייתה אחת: מנוחה. החשש שלהם התבסס על התיאוריה שילדים נמצאים בתהליכים של התפתחות וגדילה וכל התערבות "אגרסיבית" עלולה לפגוע ואפילו לעצור אותם.

היום המצב שונה. ד"ר אנדרו גרגורי (Andrew Gregory), רופא ילדים אמריקאי עם התמחות בספורט שעובד בבית חולים בנאשוויל, אומר שבמחלקה שלו מעודדים ילדים להרים משקולות. לדבריו כל המחקרים בנושא מהשנים האחרונות מראים שאין שום סכנה לפגיעה בשריר או בעצם, ההיפך הוא הנכון, עבודת כוח יכולה לעזור בחיזוק העצם.

ד"ר ג'ורדן מצל (Jordan Metzl) מניו יורק הולך צעד אחד קדימה. לדעתו אפשר להפחית בהרבה את כמות הפציעות של ילדים שעוסקים בספורט, בעיקר במפרק הברך, ע"י אימוני כוח לשרירים הרלוונטיים כבר מגיל 8, כל עוד שומרים על מינון נכון של פעילות שלא יפגע בילד.

אז מה המינון הנכון?

לפי ד"ר מצל חשוב להבין שאימון חיזוק זה לא אימון הרמת משקולות. כשמדובר על ילדים הדגש צריך להיות על משקל נמוך והרבה חזרות. אם ילד לא מסוגל להרים משקל במשך 15 חזרות רצוף אז הוא כבד מדי בשבילו. לדעתו התרגילים הכי טובים לילדים הם תרגילים שבהם הילד מרים את משקל הגוף של עצמו ואין בהם בכלל משקולות.

הביטחון שרופאי ילדים נותנים להורים ולילדים לגבי עבודת כוח יוצרת אפקט דומינו והיום רואים יותר ילדים מתאמנים ועושים עבודת כוח בלי חשש והמסר גם מחלחל להורים. אחד הדברים היפים שקורים הוא "האימון המשפחתי" – ילד יכול לעשות את האימון הפשוט בביתו וההורים יכולים גם להצטרף אליו וגם לעקוב אחרי התרגילים ולוודא שהפעילות בטוחה.