PubMed Central (PMC)
שליטה במיופיה ע"י שחרור תרופות דרך עדשות מגע רכות
0:00 03:32

במבט ראשון, מיופיה עשויה להיראות כבעיית ראייה נפוצה הנגרמת מטעות תשבורתית המוכרת לנו.
אבל במבט מעמיק ומושכל יותר, היאעלולה ואכן גורמת במקרים רבים לסיבוכים משמעותיים כמו גלאוקומה, ניוון מקלורי ואפילו הפרדות רשתית. סיבות אלו ועוד מעודדות כבר שנים רבות חוקרים לחקור ולמצוא שיטות טיפול חדשות למניעת התקדמות המיופיה.


שני תכשירים אנטי-מוסקרינים נפוצים בשם אטרופין-סולפט ופירנזפין-דיהדרו-כלוריד נבדקו בשנים האחרונות כתכשירים יעילים להאטת קצב המיופיה.


ניסויים שנעשו בסינגפור לטיפול במיופיה בעזרת אטרופין הראו שגם טיפול בריכוז נמוך של 0.02% הצליח לעצור את התדרדרות המיופיה בעד 50%. עם זאת, ריכוזים גבוהים יותר של אטרופין עלולים לגרום לתופעות לוואי שליליות, שכוללות ירידה באמפליטודת האקומודציה, שתגרום לראייה מטושטשת מקרוב ורגישות מוגברת לאור.


לפירנזפין, לעומת זאת, ישנן פחות תופעות לוואי. מחקר על שימוש בג'ל בריכוז של 2% הראה עלייה במרשם של 0.47- דיופטר במשך שנה לעומת עלייה של 0.84- דיופטר בקבוצת הביקורת.


למרות הצלחות אלו, חייבים לקדם כיוונים חדשים לשליטה במיופיה. במאמר שכתב ד"ר הוי (Hui) הוא מציג ממצאים חדשים שנתגלו ע"י שחרור מבוקר של שתי התרופות האלו בעזרת עדשות מגע רכות. המחקר בדק את יכולת הספיגה והשחרור של התרופה ב-10 סוגים שונים של עדשות מגע רכות מוכרות מחברות שונות, כגון ג'ונסון אנד ג'ונסון, קופרוויזן (CooperVision), אלקון (Alcon) ועוד. עדשות אלו היו הן בצורתן החד-מוקדית והן בצורתן הרב-מוקדית ויוצרו מאחד מחומרי הבסיס המקובלים.


4 עדשות מכל סוג הוספגו ב-1 או 10 מ"ג/מ"ל תמיסה של אטרופין או פירנזפין במשך לילה אחד, לאחר מכן, הומסו ב-4 מ"ל של פוספט בופר סליין (Phosphate-buffered saline) במים שחוממו ל-34 מעלות צלזיוס למשך 24 שעות נוספות.


ריכוז שחרור התרופות נמדד באמצעות ספקטרוסקופיה UV-Vis.
תוצאות המחקר הראו יכולת שחרור מקסימלית של התרופה בין 20 דקות לשעה אצל רוב העדשות - גם באטרופין וגם בפירנזפין. החריגים היחידים היו ה-Etaflicon A ((Acuvue Moist של ג'ונסון ו- Ocufilconשל CooperVision, שהראו זמן שחרור של כמעט שעתיים. את זמן השחרור הגבוה ביותר סיפקה עדשת ה- Narafilcon A (ה-True Eye של ג'ונסון) שהגיע לכ-8 שעות. לא נמצאו הבדלים סטטיסטים בממצאים שנתקבלו בהתייחס לכמות הריכוז של התרופה ולמבנה של העדשה (חד/רב מוקדי).


אם נסכם, בעוד שעדשות מגע רכות יכולת לשמש כמובילי תרופות לטיפול במיופיה, החסרונות הנוכחיים שנמצאו בתהליך מחייבים מחקרים נוספים. פתרונות להארכת משך זמן השחרור של התרופה כוללים הוספת ויטמין איי, ליפוזומים והחדרת אטרופין באופן ישיר דרך סינתזה של עדשות מגע.


לקבלת מידע נוסף על סוגי העדשות שנוסו ועל תוצאותיו של המחקר תוכלו לקרוא במאמר המלא.