International Journal of Retina and Vitreous
ניתוחי רשתית בקוצר ראייה גבוה – סריקה נרטיבית
0:00 03:17

קוצר ראייה פתולוגי מופיע בחולים שהטעות הרפרקטיבית שלהם היא מינוס שישה דיופטרים ומעלה או שאורך גלגל העין גדול מ-26.5 מ"מ. הקריטריונים האלה מלווים לעיתים קרובות בהשפעות ניווניות על כל מערכת הראייה של החולים, שמובילים לצורך בניתוחי רשתית שונים (ויטרורטינל). ליקויים מתקדמים שעלולים לסבך את הניתוח כוללים עליה באורך גלגל העין והידקקות של הרשתית והלובֵּן.


תהליכי הסינון והטיפולים הרפואיים צריכים להשתפר, כדי שנוכל לתת מענה טוב יותר לחולים עם קוצר הראייה הפתולוגי. בין השיפורים - בדיקת רקמות תת-רשתיות ע"י צביעתם לפני הוצאת הזגוגית, שימוש בפילטרים ובמכשירי הדמיה שונים כגון OCT ועוד.


בניתוחי רשתית, כשאורך גלגל העין גדול, חלק מאביזרי הניתוח קצרים מידי בכדי להגיע לחלקה האחורי של העין. מצב זה מסבך את מהלך הניתוח וגורם לרופא להיכנס בזווית לא נוחה ולהפעיל לחץ על הלובֵּן, מה שיוצר קיפולים בקרנית שמגבילים את הנראות ומקשים על איתור והוצאת ה-ILM, שזו ממברנה פנימית ושטחית שנהוג להוציאה במהלך הניתוח.


הקשיים האלו במהלך הניתוח, עלולים כמובן לגרום לנזקים לאמכוונים, כמו חורים
במקולה (macula), וכדי להימנע מכך חשוב מאוד לבצע ביומטריה וסריקות אולטרא סאונד לפני הניתוח.


היום, כדי לטפל בחור מקולרי, משתמשים בשיטת היפוך שכבת ה-ILM. בשיטה הזו נותר חיבור בשולי החור, בעת קילוף שכבת ה-ILM, שמשמש כציר להיפוך ה-ILM לתוך החור המקולרי. הפעולה הזו מכסה את החור ויוצרת מחסום, שמצליח למנוע בצורה יעילה מנוזל הזגוגית לחדור פנימה, ובנוסף, מגן על שכבת הפיגמנט אפיתל ברשתית. במקרים חריגים, שבהם שכבת ה-ILM אובדת במהלך הניתוח או שהוסרה כבר בניתוח קודם, אפשר להחליף אותה באמצעות הזרקת טסיות (PRP) או השתלת רקמה חדשה מתורם, מממברנת העדשה או מהאזור הפריפריאלי שברשתית.


היפרדות רשתית (RD) היא מחלה שכיחה נוספת של קוצר ראייה פתולוגי. הטיפולים הנפוצים למחלה הזו כוללים "חיגור" (Scleral Buckle) וניתוח להוצאת ג'ל הזגוגית (ויטרקטומי). לפעמים, כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של הניתוח, משלבים בין שתי השיטות יחד. המהלך הזה אמנם מעלה משמעותית את סיכויי הצלחת הניתוח, אבל גם מעלה את הסיכון לקטרקט. בגלל שהסביבה התוך עינית היא סביבה עדינה, המנתחים חייבים להיות זהירים בבחירת המכשירים לניתוח בחולים אלו ולהימנע לחלוטין מפצעים שיכולים לגרום לדליפות בסקלרה (Sclera).


בזמן שניתוחי עיניים ממשיכים ומתפתחים כל הזמן, עדיין קיימים מספר אתגרים בטיפול בחולים עם קוצר ראייה פתולוגי. לקבלת מידע נוסף על הטכניקות המסורתיות והטכניקות החדשניות, אנחנו מזמינים אתכם לעיין במאמר דרך הקישור המצורף.