Reviewofoptometry
איך להשתלט על המבוך של דמעות מלאכותיות
0:00 03:10

יש לא מעט אנשים שסובלים ממחלת העין היבשה. כמעט רבע מהאוכלוסיה מתלוננים על התופעה. כדי להקל, נהוג לתת דמעות מלאכותיות, אבל הדמעות המלאכותיות לא עוזרות לטפל במחלה עצמה.


במאמר "איך להשתלט על המבוך של דמעות מלאכותיות, מנסים הוטרון (Horton) והשותפים שלו להבין איך דמעות מלאכותיות פועלות ואיזה סוג של דמעות הוא השימושי ביותר, כדי לעזור לאופטומטריסטים בבחירה במסגרת הטיפול בעין היבשה.


קבוצת הלובריקנטים, מכילים חומר שיכול לשחרר גירוי מריריות הממברנה ע''י יצירת שכבת הגנה מסביבה, דבר ששומר על רטיבות. רוב התרופות שקיבלו אישור מטעם ה- FDA עובדות כך, כולל תרופות נגזרות תאיות כמו: CMC ,דקסטרן 70 (Dextran 70), ג'לטין, ממתקים נוזליים, PVA ופובידון (Povidone). צריך להיזהר בשימוש תרופות אלה למרות שהן עובדות די טוב.


לטיפות ה-CMC יש צמיגות גבוהה מאוד והן זמינות רק בריכוז של 0.2 ו-1%, בריכוז גבוה יותר, הם עלולים לגרום לטשטוש זמני בעין. יש להשתמש בהם רק בלילה, בהתאם למרשם הרופא. לעומת זאת, דקסטרן 70 (Dextran 70) הוא חומר מימי מדי וצריך להשתמש בו בשילוב חומר נוסף. כיום ניתן להשתמש בפובידון עם יוד כחומר מחטא.



קבוצה אחרת של הדמעות המלאכותיות נקראת "קבוצת המרככים" (אמולנטים -Emollients). טיפות אלו מגדילות את עובי השכבה השומנית בדמעות ומונעות את אידוי הדמעות. הטיפות האלה נהיות פופולאריות יותר ויותר בגלל הקשר ההדוק בין יובש העין לבין תפקוד לקוי של בלוטת המייבומיאן (Meibomian).


חשוב לציין שכתחליב, יש להשתמש בהן ביחידות מאקרו, מיקרו ואפילו של ננו, ובגודל מסוים שנע בין 100 ננומטר ועד לפחות מ-10 ננומטר. אנחנו יכולים להוסיף באפרים, אלקטרוליטים ומתחלבים כדי לסייע בניטרול ה PH וייצוב האוסמולריות.


בשתי המשפחות נדרשת הוספה של חומרים משמרים, כדי למנוע התפתחות חיידקים. החומר המשמר BAK הוא הנפוץ ביותר, אבל אנחנו יודעים שאפילו במינון נמוך מאוד כמו 0.005% הוא גורם למוות של התא גם בקרנית וגם בלחמית.


אופטומטריסטים ממליצים לצרוך טיפות עיניים ללא החומר המשמר BAK.
לאחרונה, מתגלות אפשרויות טובות יותר, שלא כוללות את החומר המשמר. ב-2016, פיתחה חברת Prestige Brands נוסחה חדשה ראשונה לטיפות, ללא חומר משמר בכלל. הטיפות מגיעות עם ראש הבקבוק שמכיל מסנן שמונע זיהום.


כשבוחרים את הדמעות המלאכותיות חשוב להקדיש תשומת לב זהה גם למרכיבים מהם עשויות הדמעות וגם ליתרונות שהן מציעות. כדי ללמוד עוד על הפורמולה שהוצגה במאמר, אתם מוזמנים להעמיק במאמר המלא.