בלוג מכבי
בדקו את עצמכן: מתי חשוב לגשת לרופא הנשים?
0:00 03:02

מה הם התסמינים והתופעות שמאפיינים נשים בכל קבוצת גיל, איזה בדיקות חשוב לבצע ובאיזו תדירות מומלץ לבקר אצל רופא הנשים? לכבוד יום האישה הבינלאומי, ד"ר סגל, מומחה ביילוד וגינקולוגיה במכבי, מרכז מידע חשוב על רפואה נשית


בדיקה שגרתית אצל הגינקולוג היא רפואה מונעת. כדאי לבקר אצל רופא נשים לפחות פעם בשנה. בהתאם לממצאים והרקע המשפחתי של המטופלת, מומלץ אפילו לבקר בתדירות גבוהה יותר. אבל מה הן הבדיקות הרלוונטיות בהתאם לגיל האישה?


את חיי האישה אפשר לחלק לשלוש תקופות: תקופת הבגרות, תקופת הפוריות והתקופה שאחרי סיום הווסת. כל אחת מן התקופות מושפעות מגורמים חיצוניים ופנימיים שיכולים לגרום לשינויים בבריאות האישה.


בגיל הבגרות כדאי להיבדק ולקבל ייעוץ לקראת קיום יחסי מין, לקבל מידע על אמצעי מניעה, על הדרכים למנוע מחלות המועברות במגע מיני, איך לשמור על אורח חיים בריא וכו'.


לנשים בגיל 20 עד 30 מומלץ לבצע בדיקה גינקולוגית ידנית נרתיקית שגרתית בשביל לוודא את תקינות מערכת איבר המין, וידוא תפקוד תקין של המערכת ההורמונלית הייחודית של האישה ובדיקות סקר למניעת סרטן צוואר הרחם. נכון להיום מכבי שירותי בריאות היא הקופה היחידה בארץ שמציעה בדיקה מקיפה, שבה בודקים את זני וירוס הפפילומה (HPV) שהם בעלי פוטנציאל ממאירות גבוה. וירוס הפפילומה אחראי להימצאות תאים טרום ממאירים בצוואר הרחם והתפתחותו של סרטן צוואר הרחם, . ובאמצעות הבדיקה הזאת, נשים יכולות לדעת אם יש להן סיכון מוגבר לחלות במחלה.


לנשים בגיל 30 עד 40 מומלץ לבצע בדיקה גינקולוגית ובדיקת שד בתדירות של פעם בשנה לפחות. בנוסף מומלץ לעבור משטח צוואר הרחם בתדירות של אחת ל-3 שנים.


מגיל 40, בנוסף לבדיקה הגינקולוגית התקופתית, מומלץ לבצע פעם בשנה בדיקות סקר תקופתית בהתאם לפרופיל הבריאותי של כל אישה. בדיקות הסקר כוללות בדיקה גופנית, לחץ דם, דופק, משקל, גובה, BMI, בדיקת ראייה ושמיעה, בדיקות לב, דם ושתן.


מגיל 50 מומלץ לבצע פעם בשנתיים ממוגרפיית שד כדי לגלות כמה שיותר מוקדם גידולים ברקמת השד. במקרים של קרבה משפחתית מדרגה ראשונה לאישה שאובחנה עם סרטן השד, המטופלת צריכה להתחיל להיבדק בגיל שקטן בעשור מהגיל שבו הייתה קרובת המשפחה, כשאובחנה לראשונה בסרטן השד, בתדירות של אחת לשנה. (למשל אם האמא אובחנה בגיל 45, הבת צריכה להיבדק כבר בגיל 35 ובכל שנה אחרי זה). מומלץ גם לבצע בדיקת שד ידנית אחת לשנה.