בלוג מכבי
שותים עד לא ידע: מיתוסים ועובדות על אלכוהול לכבוד הפורים
0:00 03:06

אחת המצוות בפורים היא לשמוח ולשתות "עד לא ידע", אז לכבוד פורים רונית גלב, דיאטנית קלינית מכבי שוברת כמה מיתוסים על שתיית אלכוהול


● שתיית בירה גורמת ל"כרס בירה" – לא נכון. בירה לא גורמת לכרס, אבל הקלוריות שנמצאות בבירה או באלכוהול יכולות לגרום לעלייה במשקל ולהשמנה. חשוב לדעת שבאלכוהול יש 7 קלוריות לגרם. בהריון מותר לשתות קצת אלכוהול – לא נכון. לפי הנחיות משרד הבריאות, אסור לשתות שום סוג של אלכוהול בזמן ההיריון. אלכוהול עובר בחופשיות את השליה ויכול לגרום פגיעות חמורות בעובר מבחינה גופנית, מוחית והתפתחותית, ועלול להוביל לבעיות קשב וריכוז, זיכרון והתנהגות.


● אלכוהול מחמם את הגוף – לא נכון. אלכוהול גורם להרחבת כלי הדם, מה שגורם לתחושה רגעית של חום, אבל בטווח הרחוק זה מוביל לאיבוד חום, ובגלל זה לא מומלץ לשתות אלכוהול כדי להתחמם.


● אם אוכלים ארוחה טובה לפני ששותים, לא משתכרים – לא נכון. אמנם אלכוהול נספג מראש בקיבה, וכששותים אותו על קיבה מלאה לוקח לו זמן ארוך יותר להיספג ולהגיע למוח, אבל בסופו של דבר כל האלכוהול ייספג ויוביל לאותה השפעת שכרות.


● אלכוהול גורם לאיבוד נוזלים – נכון. לאלכוהול יש אפקט משתן ובגלל זה הגוף מאבד נוזלים ומתייבש, ובגלל זה מומלץ לשתות הרבה מים במקביל לשתיית האלכוהול.


● שתיית אלכוהול כמו יין טובה לבריאות – נכון אבל במידה. מחקרים מראים ששתייה של יין אדום או לבן משפיעה בצורה טובה על הבריאות שלנו, אבל זאת כמובן בתנאי ששומרים על כמות מתונה של עד מנת אלכוהול ליום עבור אישה, ועד שתי מנות אלכוהול לגבר.


אבל כמה זה "מנת אלכוהול"? תלוי איזה אלכוהול: אם שותים בירה של 5% אלכוהול, מנה אחת תהיה שווה ל 350 מ"ל / בירה עם 7% אלכוהול = 250 מ"ל / כוס יין עם 12% אלכוהול = 150 מ"ל / כוסית שתייה חריפה כגון וודקה או וויסקי עם 40% אלכוהול = 44 מ"ל.


חשוב לזכור! שתייה מופרזת של אלכוהול, מעבר להשפעת השכרות הרגעית, עשויה לגרום בטווח הרחוק לפגיעה בכבד ולסרטן של מערכת העיכול העליונה כמו פה, גרון, וושט וקיבה.


לסיכום: אלכוהול משמח לבב אנוש, גורם להרגשת שחרור ושמחה, אבל יחד עם זאת גם לתחושת אופוריה שיכולה לפגוע בכושר ההחלטה והשיפוט ובגלל זה גם בפורים, אם שותים לא נוהגים!


חג פורים שמח לכולם!