בלוג מכבי
רגעי C: כל מה שחשוב לדעת על ויטמין C
0:00 02:23

אם אתם מאלה שצורכים בעיקר ויטמין C בחורף, כדאי שתדעו שהויטמין הכישרוני הזה יודע לטפל בהרבה יותר. בחרנו שש סיבות בריאות למה כדאי לצרוך אותו לאורך כל השנה.

 

1. ויטמין C מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם

ויטמין C הוא נוגד חמצון עוצמתי שעוזר לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים. מנגנון הפעולה שלו כנוגד חמצון עדיין לא ברור לגמרי, אבל מחקרים מראים שרמות גבוהות של ויטמין C בגוף קשורות לסיכון מופחת לאירועים מוחיים ומחלות לב.

2. ויטמין C משפר את ספיגת הברזל

מחקרים מראים שויטמין C משפר את הספיגה של ברזל בגוף. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בברזל מהצומח, כמו למשל קטניות, ירקות ועלים ירוקים וטופו, ביחד עם פירות וירקות טריים שמכילים ויטמין C. זאת גם הסיבה שהרבה מתוספי התזונה של הברזל מכילים גם ויטמין C.

3. הוא מקצר את משך המחלה במקרים של צינון

נטילת ויטמין C בזמן הצינון מקצרת את משך המחלה, בייחוד בקרב ילדים. המינונים שניתנו במחקרים הגיעו עד 1-2 גרם ליום, גם עבור ילדים. ומה ההשפעה של הויטמין במניעת מחלות חורף? בסקירת מחקרים גדולה שנעשתה על 11,300 איש, נמצא שהנטילה שלו לא מפחיתה היארעות של צינון באוכלוסייה הכללית. עם זאת, נמצא שאצל האנשים שעוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית כמו ריצת מרתון או גלישת סקי, נטילת ויטמין C אכן מפחיתה את הסיכון לצינון.

4. הוא תורם למראה צעיר

ויטמין C מעודד יצירת קולגן, חלבון שחיוני להרבה תהליכים בגוף, ביניהם בניית רקמות, סחוסים ועצמות. הקולגן תורם גם לנפח העור, והמחסור שלו גורם להיווצרות קמטים. כמות מספקת של הקולגן תורמת למראה עור צעיר יותר.

5. הוא מפחית את הסיכון למחלות כלי דם בקרב מעשנים

עישון הוא הרגל מאוד לא בריא מהרבה סיבות, אבל אם אתם מעשנים, כדאי שתדעו שהעישון גורם להורדת רמות נוגד החמצון העוצמתי הזה בגוף שלכם. מחקרים הראו שצריכה מוגברת של ויטמין C בקרב מעשנים משפרת את תפקוד העורקים הכליליים ומסייעת לצמצם את נזקי העישון.

6. הוא מגן על העיניים

מחקרים הראו שלויטמין C יש תרומה במניעת קטרקט שעלול להוביל לעיוורון.


גויאבה היא שיאנית הויטמין-C ופלפל אדום אחריה. גם בפלפל ירוק, בתפוז בברוקולי בקיווי ובתותים תוכלו למצוא הרבה ויטמין C. בכתבה המלאה תוכלו לראות את רשימת המזונות שמכילים הכי הרבה ויטמין C.