Everest
יוניבו
0:00 06:02

מהפכת הרגולציה בצמח הקנאביס וסקירת הסביבה העסקית בתחום בארץ ובעולם
בשנים האחרונות מתפתחת תמיכה ציבורית רחבה לביצוע רפורמות מקיפות בחוקי הקנאביס, שמקלות על השימושים בצריכת צמח הקנאביס ומוצריו. במקביל, ישנה התקדמות משמעותית במחקר המדעי בתחום והביסוס הקליני של הקנאביס כצמח שמקל על סימפטומים רבים במחלות כמו סרטן, פרקינסון, כאבים כרוניים, מחלות דלקתיות, אלצהיימר, אפילפסיה ומחלות שלרפואה המודרנית אין עדיין תרופות או טיפולים יעילים עבורן.

נכון להיום, יותר ויותר מדינות בארה"ב הפכו את השימוש בקנאביס לחוקי לשימושים רפואיים מסוימים ובמדינות אחרות אפילו לשימושים למטרות לא רפואיות כמו הנאה בשעות הפנאי. ומה קורה בתחום בישראל? בשנת 2016 פרסם משרד הבריאות הישראלי את התקינה החדשה בתחום הקנאביס הרפואי כדי לבצע הסדרה של התחום גם בארץ. להסדרה הזו קוראים גם "מדיקליזציה". והמטרה שלה היא ליצור מקור אספקה מפוקח ולאפשר זמינות רבה יותר של קנאביס רפואי איכותי, באופן דומה ככל האפשר לזה שקיים בתרופות. לפי התקינה החדשה בישראל, בה המחקר בתחום הקנאביס הרפואי הוא מהוותיקים והמתקדמים בעולם, שרשרת הפקת ומכירת מוצרי הקנאביס תחולק לחמישה רישיונות נפרדים: רישיון לחוות ריבוי, רישיון חוות גידול, רישיון למפעל ייצור ואריזת מוצרים, רישיון להפעלת בית מסחר ורישיון להפעלת בתי מרקחת.

השינויים בחקיקה בארץ ובעולם הפכו את שוק הקנאביס לשוק הצומח ביותר בעשור האחרון והתחזיות העולמיות מדברות על מכירות בהיקף של עשרות ומאות מיליארדי דולרים תוך מספר שנים. בגלל ההצלחה הזו, חברות בישראל, ציבוריות ופרטיות, פועלות כדי לקבל את הרישיונות המתאימים ולהציע את המוצרים שלהן, בהתחלה בארץ ובהמשך גם לייצא מוצרי קנאביס למדינות אחרות בעולם, כשיתקיימו התנאים שמאפשרים את זה. חברת יוניבו, שמיד נפרט עליה, היא אחת מהחברות המרכזיות בשוק הקנאביס הישראלי שפועלות כדי לגדל, לייצר ולספק מגוון תרופות מבוססות קנאביס רפואי.

תעודת זהות
חברת יוניבו, החלה להסחר בבורסה בתל-אביב אחרי שמוזגה בחודש ספטמבר 2018 לתוך שלד ציבורי. יוניבו פועלת באמצעות מפעל ייצור חדשני שהקימה באשקלון ושותפה בחוות גידול קנאביס בשם "חוות עמית", שמחזיקה באישור ראשוני לגידול צמחי קנאביס רפואי על שטח כולל של 37 דונם. יוניבו חברה אל "חוות עמית" בהשקעה והיא מחזיקה כ-74% ממניותיה. בנוסף, היא מחזיקה במעבדה למחקר ופיתוח שממוקמת בתחומי המפעל באשקלון, ופועלת לפי התקנים המחמירים בישראל ובעולם. יוניבו היא גם הבעלים של חברת יו.אן.וי שיווק והפצה בע"מ, חברה פרטית שקיבלה אישור ראשוני ממשרד הבריאות לתכנון והקמת בית מסחר למוצרי קנאביס.

מאז המיזוג, יוניבו הפכה לאחת מהחברות המרכזיות בשוק הקנאביס הישראלי והיא מפתחת יכולות מתקדמות לכל אורך שרשרת הערך בשוק הקנאביס הצומח. יוניבו עובדת על פיתוח מגוון מוצרים וביניהם – תפרחות קנאביס רפואי, שמן קנאביס רפואי, אבקה ננומטרית מצמח הקנאביס, גלולת קנאביס רפואי ומוצרי קוסמטיקה המבוססים על קנאביס רפואי.

סטטוס בורסאי
נכון לחודש ינואר 2020 יוניבו נסחרת בשווי שוק של כ-90 מיליון ש"ח והיא מחברות הקנאביס הראשונות שהשקיע בהן גוף מוסדי ישראלי – קבוצת מור בית השקעות. בדומה לרוב חברות הקנאביס החדשות שקמו בישראל, ליוניבו אין עדיין הכנסות והיא פועלת לקדם את פיתוח מוצריה בכדי להתחיל ולשווק אותם בארץ ובחו"ל בחודשים הקרובים.

דמויות מפתח בחברה
כמו בחברות קנאביס אחרות, גם יוניבו גייסה כמה דמויות בכירות מהמשק הישראלי. אחד מיועצי החברה הוא יו"ר הדירקטוריון - חיים הורוביץ - בנו של מייסד טבע, אלי הורוביץ, ולשעבר מנהל החטיבה הבינלאומית ודירקטור בטבע. הורוביץ הוא גם יו"ר ענף התרופות בהתאחדות התעשיינים בישראל והוא המייסד והמנכ"ל של קרן CH Health – שעוסקת בהשקעות בחברות תרופות בשלבים קליניים. גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, תורם מניסיונו בפיתוח עסקי וגיוס משקיעים וד"ר שאול מוכתר, בעל למעלה מ-15 שנות ניסיון בתעשיית הפארמה ובדגש על מחקר ופיתוח, הבטחת איכות וניהול עסקי ותפעולי, משמש כיו"ר הועדה המייעצת ודירקטור. עידו חג'ג' ומשפחת אביסרור נמנים גם הם על המשקיעים הבולטים בחברה.

מעניין לדעת ש...
המפעל החדשני שהקימה יוניבו מותאם לייצור מוצרי קנאביס בכמויות משתנות לפי מספר המשמרות בהן תבחר החברה לפעול – במשמרת אחת יוכל המפעל לייצר בקצב של כ-6,000 ק"ג בשנה, שתי משמרות יאפשרו קצב של 12,000 ק"ג בשנה ו-3 משמרות יאפשרו קצב של 18,000 ק"ג. לפי החברה, הפוטנציאל הקיים בישראל כיום, לפי הסכמים הקיימים בשוק, עומד על 7,320 ק"ג שנתי בלבד. הגמישות של החברה ושל מתקן הייצור שלה, שפועל בסטנדרטים גבוהים, יאפשרו לה להתאים את עצמה לקצב צמיחת השוק המקומי ולייצא לחו״ל כשהתנאים יבשילו, מבלי שהיא תצטרך השקעות הון גדולות.

הסקירה אינה מהווה ייעוץ השקעות ואינה מהווה הזמנה לרכישת או מכירת ניירות ערך ונכסים פיננסים. אין לראות בסקירה משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בה או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים.