Everest
איתמר מדיקל
0:00 06:19

חברת איתמר מדיקל נוסדה בשנת 1995 על ידי ד״ר גיורא ירון, פרופסור דניאל גור, פרופסור פרץ לביא ומר מרטין גרסטל. איתמר מדיקל היא חברה דואלית והיא נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל-אביב והחל משנת 2019 גם בנאסד"ק. מנכ"ל החברה הוא מר גלעד גליק, המשרדים הראשיים של החברה ממוקמים בקיסריה ויש לה גם משרדים בארצות הברית.

איתמר מדיקל פיתחה שעון מעקב חכם, שמבצע ניטור שאינו פולשני, ומסייע בגילוי הפרעות נשימה בזמן השינה – טיפול שעד היום דרש ביקור במעבדת שינה.

לפני שנעמיק, כדאי להכיר את השוק והסביבה העסקית
השוק שבו פועלת החברה מורכב משני סקטורים עיקריים שקשורים זה לזה – שוק הפרעות השינה ושוק הקרדיולוגיה. כיום, ההערכה היא שלמעלה מ- 25% מהבגירים בעולם סובלים מהפרעות שינה.

בארה"ב לבדה קיימים למעלה מ- 92 מיליון מטופלים במחלות קרדיווסקולריות, כשיותר מ-50% מהם סובלים מהפרעות שינה. בערך 80% מהאוכלוסייה הזו לא מאובחנים, וכתוצאה מכך, גודל השוק הכולל –בתחומים של אבחון וטיפול בהפרעות שינה רק בארה"ב עומד על למעלה משלושה וחצי מיליארד דולר!

בואו נכיר קצת את עסקי החברה
מוצרי החברה מבוססים על אות ה-Peripheral Arterial Tone או בקיצור PAT, ומאפשרים גילוי בשלב מוקדם של מחלת לב, וגם גילוי של הפרעות נשימה בזמן השינה, בלי צורך באשפוז או בדיקה במעבדת שינה שנחשבת לבדיקה יקרה ולא נעימה. משך הזמן שדרוש כדי לתאם בדיקה כזו ארוך למדי – והדבר גורם למטופלים רבים לדחות ואפילו לוותר לגמרי על הבדיקה. חברת איתמר מדיקל היא זו שגילתה את אות ה- PAT לראשונה. האות מודד את השינוי בנפח הפעימה של העורקים ההיקפיים, וכן מדדים שונים בפעילות העורקים, שמאפשרים לרופא המאבחן להסיק מסקנות חשובות לגבי מצבו של המטופל והטיפול שהמטופל צריך.

ה- WatchPAT - מכשיר הדגל של החברה קיבל את אישור של ה-FDA - מנהל המזון והתרופות האמריקאי בשנת 2001. המכשיר מבוסס על ההמצאה של פרופ' פרץ לביא, ד״ר יעקב שפי וד״ר בוב שנאל, ומאפשר לבצע בדיקת שינה ללא צורך באשפוז. בכך, ה- WatchPAT מאפשר לצמצם בצורה משמעותית את עלויות הטיפול. המוצר מאבחן הפרעות דום נשימה בשינה, שהוכחו, בין היתר, כגורם סיכון משמעותי לבעלי מחלות קרדיולוגיות. לאחרונה הציגה החברה את מכשיר ה-WatchPAT-300 - הדור הבא של מכשיר ה- WatchPAT, ששוקל ב-25% פחות מהמכשיר הקודם ומאפשר העברת נתונים במהירות גבוהה משמעותית.

מאז 2014, החברה מתמקדת בשיווק המוצרים והשירותים בתחום הקרדיולוגי, בעיקר בארצות הברית, באמצעות מכירות באופן ישיר, דרך קרדיולוגים, וכחלק מהסכם השיווק של החברה עם חברת מדטרוניק. בנוסף לאלה, ב-2017, איתמר מדיקל חתמה על הסכם הפצה משמעותי עם ענקית המכשור הרפואי הבינלאומית - פיליפס.

המוצר השני של החברה, ה-EndoPAT, שקיבל את אישור ה- FDA בשנת 2004, מאבחן אי תפקוד אנדותלי, שהוכח כיעיל בניבוי של מחלות קרדיווסקולריות. ב-2007 החלה איתמר מדיקל בשיתוף פעולה עם ענקית התרופות מרק (Merck) בניסוי תרופתי בתחום מחלות הלב. במסגרת הפעילות סיפקה איתמר מדיקל מידע קליני לניסוי, שנערך בכמה אתרים באמצעות מכשיר ה-EndoPAT .

בואו נדבר קצת על בורסה
אחרי שבשנת 2000, השקיעה חברת מדטרוניק כ- 20 מיליון דולר באיתמר מדיקל, ב- 2007 הונפקה החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב וגייסה 105 מיליון שקל בהנפקה ראשונה של מניות, איגרות חוב להמרה ואופציות. ב-2015, קבוצת ההשקעות ויולה הפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה, אחרי שהשקיעה בה כ-28 מיליון דולר ונכון להיום מחזיקה ויולה כ-22% ממניות החברה.
איתמר מדיקל צומחת במהירות וסיימה את הרבעון ה-3 של 2019 עם הכנסה בהיקף של 8.1 מיליון דולר, שמהווה עליה של 33% במכירות ביחס לרבעון המקביל ב-2018. החברה צופה שהכנסות הרבעון הרביעי יעמדו על בין 9.6 ועד 9.8 מיליון דולר – עליה של 46% ביחס לרבעון המקביל ב-2018 ושל כ-19% מרבעון קודם.

בנוסף, החברה צופה שההכנסות השנתיות ל-2019 תהיינה בין 31.1 ל 31.3 מיליון דולר – עליה מכובדת של 31% ביחס ל- 2018.

נכון לחודש ינואר 2020, נסחרת החברה בשווי של כ-563 מיליון ש"ח וזאת אחרי שהשלימה עלייה של כ-74% בתוך חודשיים וחצי בלבד! איתמר מדיקל מחזיקה בהסכמי רכישה של מוצרים בהיקפים מכובדים של כמה מליוני דולרים, שמתוכננים להתממש כבר השנה ואפילו לגדול בהיקפם בשנים הבאות. לאור כל אלה, תחזית החברה להכנסות ב-2020 עומדת על בין 39.5 ל- 42 מיליון דולר –עליה משמעותית נוספת ביחס להכנסות של 2019.

מעניין לדעת ש...
חברת איתמר מדיקל נקראת על שם אחיו של מייסד החברה - איתמר ירון. איתמר, אחיו של ד"ר ירון, נהרג במלחמת יום הכיפורים במהלך הקרב על כיבוש החרמון, במהלך ניסיון לחלץ פצועים מהמחלקה עליה פיקד.
על גבורתו , קיבל איתמר את עיטור העוז.