קפה טוב ליצירתיות. אבל לא כמו שחשבתם.
0:00 02:38

אם אתם מהאנשים שתמיד מכבים את הטלוויזיה, המוסיקה או הרדיו כשאתם צריכים לחשוב, לעבוד או למצוא פתרון יצירתי למטלה שיש לכם, תתפלאו לשמוע שיש מצב שקולות רקע הם אלו שדווקא יעזרו לכם למצוא פתרון יצירתי.  

נערכו כבר לא מעט מחקרים על השפעות של רעש לבן על יצירתיות, אפילו בדקו את ההשפעות של רעש ורוד (כן, יש דבר כזה, זה רעש מתמשך של עלים מרשרשים, גשם, רוח או קצב לב).  אבל כמעט לא נערכו מחקרים שבודקים את ההשפעה של רעשי הרקע של בתי קפה, למשל, על הריכוז והיצירתיות של סטודנטים שלומדים במקום או עצמאים שמצאו להם פינה מחוץ לבית לעבוד. 

מחקר של אוניברסיטת שיקגו שפורסם בכתב העת האקדמי J-STOR מצא שכשיש סביבכם קצת הסחות דעת קוליות ברקע, זה דווקא יכול לעזור לכם להיות מרוכזים ויצירתיים. זו הסיבה שלפעמים יש לכם הארות דווקא במקומות הכי לא צפויים - כמו במקלחת, בזמן צחצוח שיניים או כשאתם עובדים בגינה. אם אתם אוהבים לעבוד בבתי קפה, אתם בטח שמים לב שדווקא העובדה שיש מוסיקת רקע וקולות של אנשים סביבכם עוזרת לכם להתרכז ולחשוב יצירתי. 

במסגרת סדרה של ניסויים שהחוקרים ערכו, הם נתנו למשתתפים בעיות שונות שדורשות פתרונות יצירתיים ובדקו את כמות הרעיונות של המשתתפים לפתרון הבעיות ועד כמה הרעיונות שלהם היו יצירתיים. הם נטרלו עד כמה שאפשר משתנים מתערבים כמו השעה שבה המשתתפים ביצעו את המשימה, כדי לוודא שזה לא המשתנה שמשפיע על מידת היצירתיות של המשתתפים. 

איך החוקרים בדקו יצירתיות? שאלה טובה. הם גייסו למשימה שופטים חיצוניים שדירגו מ-1 עד 7 את היצירתיות של הרעיונות לפי קריטריונים כמו מידת הפרקטיות, היעילות, הישימות והחדשנות של הרעיונות ושקללו אותם לממוצע.  

החוקרים מצאו כשהמשתתפים שמעו רעש רקע חזק או חלש, היכולת היצירתית שלהם הייתה נמוכה יותר מאשר כשהם שמעו ברקע רעש בינוני, אז היצירתיות שלהם הייתה בשיאה, גם בכמות הרעיונות שהם העלו וגם באיכות הרעיונות. החוקרים חושבים שהסיבה לכך היא רמת הגירוי. הם בדקו את רמות קצב הלב ולחץ הדם של המשתתפים בניסוי ומצאו שרמת הגירוי הבינונית היא כנראה הרמה האידיאלית עבור מחשבה יצירתית.