Newsweek
מחקר: מהו התזמון האידיאלי לאימון?
0:00 02:38

זה לא סוד שפעילות גופנית טובה לבריאות, אבל לאחרונה ישנם ממצאים שמצביעים על כך שהתועלת קשורה לזמן שבו מבצעים את הפעילות. המגזין NEWSWEEK  פרסם בשנת 2017 מאמר הבוחן מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא.

מחקר משנת 2011 שהתבצע באוניברסיטת אפאלאצ'יאן סטייט קבע שהזמן האידיאלי לפעילות גופנית הוא בשעה 7 בבוקר. צוות המחקר מצא שאנשים שהתאמנו בשעה זו הורידו את לחץ הדם שלהם בעשרה אחוזים והוא נשאר נמוך לאורך היום. לחץ הדם שלהם גם ירד ב-25 אחוז בלילה, והם ישנו לפרקי זמן רצופים ארוכים יותר, בהשוואה לאנשים שהתאמנו בזמנים אחרים.

על פי אותו המחקר, יש יתרון נוסף לפעילות גופנית בבוקר והוא שריפת שומן. מתאמנים על בטן ריקה השכם בבוקר שרפו שומן ב-20 אחוז יותר מאלו שהתאמנו בשעות מאוחרות יותר. ויתרון נוסף הוא שלאימון הבוקר הייתה השפעה מדכאת תאבון, אבל מחקרים אחרים מראים שהסיבה לכך כנראה לא קשורה לזמן האימון- מחקר מ-2016 מצא שפעילות גופנית מפחיתה את רמות ההורמון 'גרלין' שאחראי על יצירת תאבון ויחד עם זאת מגבירה רמות של חלבון YY שאחראי על דיכוי התיאבון.

ומה האפקטיביות של אימונים בשעות מאוחרות? מחקר בריטי שנערך לאחרונה ביקש לברר מהו הזמן האידיאלי לאימון בהתאם לזמן ההשכמה. החוקרים מצאו שמתאמנים שרגילים לקום מאוחר יגיעו לשיאם כ-11 שעות לאחר ההשכמה ולכן אימון בשעות הערב יתאים להם. לעומת זאת, מתאמנים שרגילים לקום מוקדם יגיעו לשיאם כ-6 שעות לאחר ההשכמה ולכן אימון במהלך היום הוא אידיאלי עבורם.

אותו מחקר מגלה שאימוני כוח הם סוג אימון ייחודי שעדיף לבצע בשעות הערב מכיוון שזה הזמן בו עולות רמות הורמון הטסטוסטרון שמסייע לבניית שריר. גם העובדה שהטונוס השרירי מגיע לשיא בשעות הערב, מקלה על היכולת להתאמן בעומסים גבוהים יותר.

אם כך, התשובה לגבי הזמן המושלם לאימון לא מוחלטת וכנראה קשורה לאופי המתאמן, אבל דבר אחד ברור לגמרי - פעילות גופנית עדיפה על חוסר פעילות, אז לא חשוב אם זה בוקר, ערב, חורף או קיץ, העיקר לקום מהספה ולצאת לאימון טוב!