Los Angeles Times
האם ספורטאים הגיעו לקצה גבול היכולת?
0:00 02:57

בשנים האחרונות נדמה שלספורטאים קשה יותר לנפץ שיאי עולם ולשפר תוצאות כפי שעשו בעבר. במגזין LOS ANGELES TIMESפורסם מאמר בשנת 2010 הבוחן את הטענה שספורטאים הגיעו לקצה גבול היכולת האנושית. לאחרונה פורסם מחקר בהובלת GEOFFROY BERTHELOT, חוקר צרפתי מהמוסד הבינלאומי לחקר אתלטיקה בפריז, שבו נטען שאתלטים הגיעו לקצה גבול היכולת בשנת 1988, השנה שבה התקיימו המשחקים האולימפיים בסיאול. בשנה זו נשברו אחד עשר שיאי עולם ושבעה מהם לא נשברו עד היום.

המחקר גילה שזמני השיא לא השתנו ב-64% מענפי האתלטיקה מאז 1993. בשחייה המצב דומה (למעט תקופה קצרה בשנת 2000 כשנכנסו לענף בגדי ים מתקדמים ששיפרו תוצאות באופן דרמטי עד שנאסרו לשימוש), וכך גם בענפי ספורט נוספים.

התופעה הזו עלולה להשפיע באופן שלילי על הספורט באופן כללי, כפי שטוען CONRAD EARNEST, חוקר באוניברסיטת באטון רוז' לוס אנג'לס. לטענתו הציבור מצפה מהספורטאים להמשיך ולשבור שיאים ומכיוון שזה נעשה קשה יותר עם השנים הם פונים לשימוש בציוד מתוחכם וסמים אסורים.

לדעתו של פרופ' MARK DENNY מאוניברסיטת סטנפורד, ההישגים של הספורטאים מוגבלים מטעמים ביו-מכאניים. על פי המודל הסטטיסטי שהוא ערך המהירות המקסימאלית שבן אנוש יכול להגיע אליה היא כמעט זהה למהירות השיא שנקבעה עד היום. לטענתו נשים כבר הגיעו לקצה גבול היכולת בריצות מהירות (ספרינטים).

אז מה צופן לנו העתיד?

PETER WEYAND, פרופסור לביומכניקה, סבור ששיאים ימשיכו להישבר. במחקר שהוא ערך לאחרונה הוא מצא שבני אדם יכולים לעבור באופן תיאורטי את מהירות השיא שקבע יוסיין בולט- 28 מייל לשעה ולהגיע ל-35-40 מייל לשעה. על פי המחקר ניתן להגיע למהירות כזאת ע"י הפעלת כוח גדול יותר של פלג הגוף התחתון על הקרקע. לצורך כך יש למצוא דרך לגרום לסיבי השריר לייצר יותר כוח במהירות גבוהה יותר. איך עושים את זה? על פי פרופ' WEYAND – סמים, תזונה, או טיפול גנטי.

ואכן חוקרים רבים מאמינים שטיפולים גנטיים יהפכו בעתיד הקרוב לשיטת טיפול מקובלת שתאפשר לספורטאים לשפר ביצועים באמצעות העשרת הדי אן איי.  אבל האם הציבור יקבל את זה? כנראה שלא.

מאז ומתמיד רצינו לראות מי קופץ הכי גבוה, הכי רחוק ורץ הכי מהר. ואולי זה באמת מה שמשנה, כי אחרי הכול, גם אם הספורטאים שלנו לא שוברים שיאים, הם עדיין ממש טובים!