בלוג מכבי
שגרת החיים לצד הסרטן
0:00 02:40

הבשורה על מחלת הסרטן לא קלה לאף אחד. פתאום עולות שאלות על הדברים הכי בסיסיים בחיים:

איך מספרים למשפחה? מה יהיה עם העבודה? מי יעזור לטפל בילדים?

השגרה מתערערת לחולים החדשים שעוברים לשגרה שמחייבת טיפול רפואי מידי. לכן, חשוב מאד שהחולה יבנה שגרה שמתאימה לצרכים האישיים שלו באופן שיעזור לו להתמודד עם המציאות החדשה.

אחד הדברים שעוזרים להתמודדות עם המחלה הוא לאסוף מידע באמצעות הצוותים המקצועיים. אפשר גם לחפש מידע ברשת אבל חשוב לשים לב שמדובר במידע מגורמים מקצועיים ואמינים, כדי לא לגרום לפאניקה מיותרת.

בראש הצוותים המקצועיים שמלווים את חולי הסרטן עומד האונקולוג. מומלץ מאד להגיע אליו עם מלווה ולכתוב מראש שאלות שרוצים לשאול אותו. למה? כי החולים הרבה פעמים לא פנויים רגשית להקשיב או לשאול שאלות בעצמם וכאן המלווה יכול להכנס לתמונה ולעזור להם.

כדאי מאד להיעזר גם בעובדת סוציאלית מלווה מטעם מכבי, בהתמודדות עם ההתאמות למציאות החדשה, כדאי להתייעץ איתה מתי ואיך לספר לילדים ואיך להתאים את המסרים לגילם ולמצב המשפחתי.

אז איך מתאימים את השגרה למחלה?

הטיפולים בדרך כלל גורמת לקשיים כמו: עייפות, חולשה, קושי לבצע פעילות יומיומיות, מצבי רוח משתנים וירידה כללית באנרגיה. יש מי שמעדיפים להקיף את עצמכם בתמיכה וחברים ויש מי שמעדיפים לשמור את הכוחות שלהם לניהול המחלה ולמשפחה. הכל לגיטימי ומובן.  

ומה יהיה עם העבודה?

מחזורי הטיפול במחלה מכתיבים את רמת התפקוד והכוחות, כך שיש ימים קלים יותר ויש ימים קשים. יש אנשים שמשלבים שגרת טיפול עם עבודה ויש כאלה שמפסיקים לעבוד. למי שממשיכים לעבוד, אנחנו ממליצים לשוחח עם רופא המשפחה שיעזור לקבל החלטה על חופשת מחלה בימים הקשים יותר. חשוב לתת לגוף ולנפש לנוח ולא להתאמץ מדי. למי שבוחרים לעזוב את העבודה, בהחלט ניתן להרפות לתקופה ולחזור לעבודה רק אחרי סיום הטיפולים. אבל חשוב לדעת שמקום העבודה מהווה עבור רוב האנשים מסגרת חברתית חשובה ולכן הוא גם יכול לעזור בהתמודדות עם המחלה. כך שאפשר להגיע לעבוד לכמה שעות, רק לביקור או לשמור על קשר טלפוני עם הקולגות.

אנחנו יודעים שהמחלה כרוכה בדאגות ואי ודאות, ובשאלות על הזכויות והשירותים שמגיעים לכם,

במרכזים הרפואיים של מכבי ברחבי הארץ תמצאו עובדים סוציאליים בעלי ידע וניסיון מקצועי, שהוכשרו במיוחד כדי לסייע בהתמודדות החל משלב קבלת האבחנה, דרך מהלך הטיפולים האונקולוגיים, בתמיכה הרגשית בחולים ובני המשפחה ועד הסיוע במיצוי הזכויות ובהנגשת השירותים השונים שעומדים לרשותכם בקהילה