בלוג מכבי
עושים סדר בסימון התזונתי החדש
0:00 02:07

התוויות החדשות שמזהירות אותנו מהשומן הרווי, מהסוכר ומהנתרן פרצו לחיינו בסערה בינואר האחרון ומאז אנחנו רואים אותן על כל מדף. לפני שאתם עורכים את הקניות השבועיות, הדס חרדון, הדיאטנית קלינית של מכבי שירותי בריאות הכינה עבורכם 10 תשובות לשאלות נפוצות על התוויות החדשות.

אז למה בכלל צריך סימון תזונתי?

כדי להעלות את המודעות של ציבור הצרכנים למזונות שהם קונים ואוכלים, להשוות בין מוצרים דומים ולקנות מושכל ובריא יותר.

על איזו תזונה כן ממליץ משרד הבריאות?
על כמה שפחות מזונות מעובדים וכמה שיותר מזונות טבעיים בהתאם לעקרונות התזונה הים תיכונית, שהיא תזונה שעשירה במאכלים שקרובים לצורה הגולמית שלהם. כמו ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, מוצרי חלב דל שומן ותחליפים מהצומח, חלקי בשר ועוף רזים, גרעינים ושומנים מהצומח.

למה מסמנים דווקא את הסוכר, השומן רווי והנתרן?

כי מחקרים מצאו שהם הגורמים המשמעותיים ביותר להשמנה ולתופעות כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם.

מהם המוצרים שמקבלים סימון אדום?
כל מזון מעובד, כלומר שלא מורכב רק ממוצרים גולמיים, שהערכים של הסוכר, השומן הרווי או הנתרן שיש בו גבוהים יותר מערכי הסף בתקנות, חייב להיות מסומן בעיגול אדום.

מהם המוצרים שמקבלים סימון ירוק?
מזונות שמומלצים לפי עקרונות התזונה הים תיכונית כמו ירקות, דגים ואגוזים שעברו תהליכי עיבוד מינימליים, למשל תוספת של מעט מלח ותבלינים. בניגוד לסימון האדום, הסימון הירוק אינו חובה.

האם כל המוצרים בסופר שלא עומדים בערכי הסף - מסומנים?
קיימים עדיין מספר מוצרים שלפי התקנות היו צריכים להיות מסומנים, אבל כיוון שהם יובאו לארץ או יוצרו לפני החלת התקנות הם בלי סימון.

האם יש מוצרים שפטורים מסימון?
כן. מוצרים כמו תוספי תזונה, תרכובות מזון לתינוקות עד גיל שנה, מזון ייעודי, מזון שיש בו רכיב אחד בלבד ואריזות קטנות.

אם אתם עדיין לא בטוחים מה להכניס לעגלת הקניות? בסיורי "בריא בסופר" הדיאטניות שלנו ילוו אתכם בבחירת המוצרים בעלי הערך התזונתי הטוב ביותר עבורכם.