בני-אדם נגד רובוטים - מי מתווכח יותר טוב?
0:00 03:01

בכנס החשיבה ״Think״ של IBM שנערך ב-2019 בסן פרנסיסקו, נערך דיבייט מעניין במיוחד בין האריש נאטראג׳ן (Harish Natarajan), אלוף דיבייטים מנוסה לבין מכונת האינטיליגנציה המלאכותית של IBM בנושא סבסוד גני ילדים על ידי המדינה.

הרובוט תמך ברעיון של סבסוד הגנים וטען שמדובר בסוגיה שהיא לא רק כלכלית, אלא גם חובה מוסרית ופוליטית - לתמוך באינדיבידואלים הכי רכים ופגיעים בחברה. הרובוט הציג מחקר שהראה שהשקעה כלכלית בגני ילדים הופכת אותם לאזרחים בריאים יותר, מצליחים וטובים יותר לחברה בהמשך חייהם.

האריש לעומת זאת, טען שמדובר בהחלטה פופוליסטית שלא באמת תורמת להמשך חייהם של הילדים, כי גם בלי סבסוד, ההורים שולחים את הילדים לגני הילדים, אז בעצם מדובר כאן במתנה כלכלית להורים ולא בטיפול משמעותי בבעיה של ילדים שגדלים להיות אזרחים שסובלים מבעיות של עוני או פשע.

מדובר בתצוגה מרשימה למדי של אינטילגנציה מלאכותית, כיוון שמהירות התגובה של הרובוט הייתה מיידית כך שהוא הספיק להבין את השפה האנושית של המועמד מולו, לעבד אותה ולתת מענה מיידי. גם האדם וגם המכונה השתמשו בחוזקות היחסיות שלהם: האינטילגנציה המלאכותית השתמשה בעיקר במידע קודם, מחקרים ונתונים כדי לחזק את הטענות שלה, בזמן שהאריש השתמש ביכולות הכריזמה והשכנוע שלו כדי לנצח בדיבייט.

הקהל היה השופט ולפני הדיבייט, הוא התבקש לענות על השאלה האם צריך לסבסד גני ילדים, 79 אחוזים היו בעד, 13 אחוזים נגד ו-8 אחוזים לא החליטו. אחרי הדיבייט, 62 אחוזים היו בעד סבסוד גני ילדים ו-30 אחוזים נגד, כך שהאריש הצליח לשכנע 17 אחוזים מהקהל, ולכן הוא עדיין שמר על הכתר שלו כאלוף הדיבייטים, גם נגד רובוטים מתוחכמים במיוחד. אבל – מעניין שרוב הקהל אמר שהוא התרשם מהטיעונים המבוססים של הרובוט, לעומת בודדים שהתרשמו מהידע של האריש בתחום.

ד״ר רונית אהרונוב, אחת מהמדענים שעומדים מאחורי פיתוח הרובוט הידען, אמרה שהפוטנציאל שלו טמון ביכולת שלו להבין את כל הצדדים של הטיעון ולסייע לבני האדם לקבל החלטות מושכלות מבוססות על ידע קודם. הקולגה שלה, המדען ד״ר נועם סלונים אמר שלא צריך להסתכל על הדיבייט הזה כתחרות בין מכונה לבין אדם, אלא להיפך, כהזדמנות להבין איך הרובוט יכול לפצות על החולשות של האדם ולעבוד טוב יותר ביחד.

אם יש לכם במקרה עודף זמן פנוי, במאמר המקורי תוכלו למצוא לינק ולהצטרף בעצמכם לדיבייט ולהציע טיעונים מקוריים משלכם על הנושא, שיתווספו למאגר של האינטילגנציה המלאכותית.