בלוג מכבי
אוגרים שימורים? טיפים לקנייה בריאה של קופסאות שימורים
0:00 03:00

הם איתנו עוד מתחילת המאה ה- 19 כשנפוליאון הציע פרס כספי למי שיצליח למצוא פתרון זול ויעיל שיאפשר לשמור כמויות מזון גדולות לצורכי הצבא. הפתרון נמצא, והיום כנראה שלא תמצאו בית בעולם שבמזווה שלו אין לפחות כמה פחיות שימורים לעת צרה, אבל מה אתם יודעים על שימורים? אילנית סנדרוביץ ומיכל סוקמן, תזונאיות מכבי שירותי בריאות ריכזו עבורכם מידע חשוב לגבי השימורים:

הרבה מהשימורים מכילים כמויות גדולות של נתרן (מלח) וסוכר כחומרים משמרים, לכן עדיף תמיד לאכול מזון טרי או מיובש ולא משומר אבל כיוון שמדובר באפשרות נוחה, זמינה ובחלק מהמקרים אפילו טובה, מה שחשוב זה להקפיד לקרוא את רשימת הרכיבים וטבלת הערכים התזונתיים על פחית השימורים. נסו לבחור בשימורים ללא תוספת סוכר ועם כמות הנתרן הנמוכה ביותר מבין האפשרויות שעל המדף. לפעמים ההבדלים בין מוצרים מקבילים יכולים להיות מאד משמעותיים. הסימונים החדשים יכולים מאוד לעזור בזה.

שימו לב לנוזל שבו נמצא המזון. עדיך לבחור במזונות שמגיעים במים, שמן זית או שמן קנולה. שימורי הטונה למשל, יכולים לשמש אתכם כדי להכין סלט טונה ואם הם מגיעים בשמן אין צורך להוסיף אותו גם לתיבול של הסלט. אפשר גם להכין פסטה עם טונה, קציצות או ממרח לכריכים. מומלץ לא לקנות שימורי דגים ברוטב.

יש שימורי קטניות במים שמכילים מעט מאד נתרן. שימורים אלה בשילוב עם פחמימה מלאה יכולים להיות פתרון מהיר לארוחה עשירה בחלבון. למשל סלט ירקות עם גרגרי חומוס או שעועית ופרוסת לחם כוסמין, אפונה עם אורז מלא, או בורגול עם גרגרי חומוס.

חלק משימורי העגבניות מכילים תוספת סוכר (גלוקוזה) בכמות גדולה. כדאי לבדוק ולקנות את אלה שהם ללא סוכר ומכילים עגבניות בלבד. שימורי עגבניות מרוסקות עדיפים על רסק עגבניות בגלל שיש בהם פחות תוספות.

בשימורי התירס יש הבדל משמעותי בין הגרסה הרגילה לגרסת ה"לייט". השימורים ללא תוספת סוכר עדיפים על פני שימורי התירס המתוק שמכילים סוכר בכמות גדולה. התירס יכול לשמש כתוספת פחמימה לארוחה בתוך סלט, פשטידה/מאפינס תירס או לביבות תירס.

ומה פחות מומלץ?
• זיתים וחמוצים מכילים כמות נתרן גבוהה במיוחד ולכן הם פחות מומלצים.
• שימורי פירות מכילים בעיקר סוכר וכמעט לא נותר בהם זכר לפרי הטבעי.
• אוכל מבושל כמו בשר או סלטים יכיל כמות גדולה מאוד של חומרים משמרים.
• מנות חמות ומרקים בשקית מכילים בעיקר סוכר, נתרן חומרי טעם וריח מלאכותיים וחומרי שימור.

בתיאבון ובריאות שלמה לכולם.