סיכמנו לכם -
הטעויות בעיצוב שאנחנו ממשיכים לעשות...

תמליל הסיכום

יוג'ין אסנו (Eugen Eşanu) חזר לספר האגדי של סטיב קרוג (Steve Krug) - Don’t make me think, ובדק אם הצלחנו להטמיע את הרעיונות שעלו בספר.

המאמר שפורסם ב-UX Planet מתחיל בציטוט חשוב של ג'ייקוב נילסן, שאמר שהיכולות של המוח האנושי לא משתנות מדי שנה, ולכן לתובנות שיש לנו על ההתנהגות האנושית יש חיי מדף ארוכים. מה שהקשה עלינו כמשתמשים לפני עשרים שנה – עדין מקשה עלינו גם היום.

למרות שעברו כבר לא מעט שנים מאז יציאת הספר המפורסם של קרוג לאור, הנה כמה מהטעויות שאנחנו ממשיכים לעשות והדגשים שיעזרו להמנע מהן.

• אנחנו ממשיכים להמציא פתרונות חדשים
בזמן שאנחנו מנסים לרגש ולחדש, ומרגישים שלעשות מה שאחרים עושים זה לא נכון, המשתמשים חסרי סבלנות ורוצים ללמוד כמה שפחות. לפני שממציאים את הדבר הבא, חשוב להקפיד ולשאול האם המשתמשים שלנו צריכים משהו חדש בהקשר של המוצר שעל הפרק.

• אנחנו ממשיכים לכתוב המון טקסט
בעוד שאתרים ודפים נוטים גם היום לכלול המון טקסט, משתמשים לא קוראים, אלא רק סורקים. המשתמשים שלנו נתקלים בתוכן הכתוב תוך כדי משימה שהם מנסים להשלים, ולכן הם יקראו רק את מה שהם חייבים.

איך אפשר לגרום למשתמשים לקרוא?
שימוש בהמון כותרות, פסקאות קצרות, רשימות Bulletים והדגשה בזהירות של מונחים חשובים בדף (אל תגזימו עם זה) – יעזרו למשתמשים.

• אנחנו ממשיכים לכתוב למשתמשים הוראות הפעלה
תכנון מוצר ברור שמסביר את עצמו זו כבר לא אופציה. אין כבר אפשרות אחרת. חייבים לשאוף לצמצם את ההנחיות וההסברים לאפס ולתכנן מוצרים ברורים מאליהם. צריך לזכור שלא אכפת למשתמשים שלנו איך המוצר שלנו פועל. הם רק רוצים לסיים את המשימה שלשמה הגיעו ולהמשיך הלאה.

• אנחנו ממשיכים לתת לדעות ורגשות להוביל אותנו
קשה להמנע מהרגע שבו יושבים מול המסך ומניחים

• אנחנו ממשיכים לשאול את השאלות הלא נכונות
בשיחה היומיומית, אנחנו נוטים לשאול – "אנשים אוהבים תפריטי Drop-down?" במקום לבדוק אם בהתאם למשימה האם זה האמצעי הנכון ביותר שיעזור לאנשים לנווט. במקום לשאול מה אנשים אוהבים או מעדיפים, צריך לבחון את הפתרון שלנו לאור המשימה ולבדוק אם אנשים מצליחים לבצע אותה בהצלחה.


• אנחנו ממשיכים לגרום לאנשים לחשוב...
תכנון אפקטיבי של מוצר צריך לוודא שאנשים שמשתמשים בו לעולם לא יצטרכו לשאול שאלות כמו –
• איפה אני נמצא?
• מאיפה מתחילים?
• איפה לעזאזל הכפתור?
• מה המשמעות של המונח הזה?
• האם זו פרסומת או חלק מהדף?
• אמורים ללחוץ על זה או לא?

אולי אנשים אוהבים אתגרים, אבל לא בזמן שהם מנסים להשלים את המשימה במוצר שלכם.

העקרונות שסטיב קרוג מציג בספר Don’t make me think נשארו רלוונטיים וכדאי לחזור לפעמים ולהזכיר לעצמנו לא לפספס את היסודות.