Hindawi
הוכחה מדעית: כך משפיעה נעילת נעלי אפוס על כאבי ברכיים
0:00 02:57

בשנת 2013 התפרסם מאמר סקירה גדול בכתב העת הנחשב ARTHRITIS שבדק מהי ההשפעה שיש לטיפול בנעלי אפוס על אוסטאוארתריטיס (או בקיצור OA, כאבי מפרקים כרוניים) בברכיים. המחקר בוצע ע"י מספר רופאים ישראלים מבית החולים "אסף הרופא" בראשות ד"ר ירון בר זיו. שחיקת הסחוס בברכיים היא אחד הגורמים המובילים למוגבלות בתנועה וכאבים כרוניים בגיל המבוגר ונכון להיום אין מרפא לבעיה, לכן המטרה העיקרית היא להפחית כאבים ולשפר את התפקוד של הסובלים. נמצא שהבעיה מחמירה כשמנח הברכיים נוטה החוצה. המונח המקצועי לכך הוא 'וארוס' והתוצאה היא לחץ מתמשך וקבוע על המשטח המפרקי של הברך שיוצר דלקת כרונית וכאבים.

אחד הטיפולים המובילים לכאבי ברכיים כרונים כיום הוא נעלי אפוס או 'אפוס תרפיה'. הטיפול מבוסס על עיקרון הלמידה המוטורית: היכולת של גוף האדם ללמוד יכולת מוטורית (תנועתית) ע"י אימון וגירוי של מערכת שלד-שריר. כל אדם יכול לשפר את היכולת התנועתית אבל לצורך כך דרוש אימון שמשלב אתגר מתון שעולה בהדרגה ברמות הקושי וכולל הרבה חזרות. וזה בדיוק מה שמנסים לעשות ב 'אפוס תרפיה'.

הטיפול באפוס הוא למעשה התאמת נעליים מיוחדות, בתחתית הנעליים יש כריות שיוצרות אתגר מוטורי בזמן ההליכה. האדם שהולך עם הנעליים צריך להתמודד עם מצבי חוסר שיווי משקל והתיקון שבא בעקבות זאת יוצר מצב שבו הגוף עובר תהליך של למידה מוטורית. המטרה היא שלאחר כ-8 שבועות של אימון מוטורי הדרגתי, הלחצים על המשטח המפרקי יפחתו וכתוצאה מכך הכאבים יפחתו.

המשתתפים במחקר חולקו לשתי קבוצות:

  • קבוצת אפוס. 40 מטופלים עם כאבי ברכיים כרוניים קיבלו הדרכה להליכה עם נעלי אפוס כל יום למשך שלושה חודשים.
  • קבוצת ביקורת. 16 מטופלים שביצעו תרגילים מגוונים אבל ללא תרגול של אפוס.

החוקרים בדקו את ההבדל בעזרת שאלונים שונים ומבחנים תפקודיים לגבי שלושה פרמטרים עיקריים: כאב, תפקוד ותחושת נוקשות. שתי הקבוצות היו תחת מעקב במשך שנתיים ובסוף התקופה נמצא הבדל משמעותי ביניהן בכל הפרמטרים. חברי הקבוצה שתרגלה עם נעלי אפוס סבלו פחות מכאב, היו פעילים ותפקודיים יותר והתחושה שלהם במפרק הברך הייתה משוחררת יותר.

לאור העובדה שאין טיפול שפותר את הבעיה אחת ולתמיד החוקרים מסכמים בצורה חד משמעית שתרגול בנעלי אפוס מסייע לסובלים מאוסטאוארתריטס גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.