Nytimes
הסכנה השקטה: איך נמנעים מפקקת ורידים בזמן טיסה?
0:00 02:57

פקקת ורידים (DVT) היא אחת מהסכנות המוכרות ביותר במהלך טיסה אבל בהחלט ניתן להפחית משמעותית את הסכנה. החוקרים –ד"ר Frits Rosendaal וד"רSuzanne Cannegeiter  מאוניברסיטת ליידן בהולנד פרסמו מחקר מקיף בנושא שסוקר ב-NEW YORK TIMES. פקקת ורידים או DVT- Deep Vein Trombosis היא תופעה של היווצרות קריש דם בורידים העמוקים הגדולים בגוף, בדרך כלל ברגליים. ללא טיפול מתאים הקריש עלול להתנתק באופן לא צפוי ולהגיע לריאות. מצב כזה הוא מסוכן מאוד ויכול אפילו לגרום למוות. הסיבה לכך שהסיכון לפקקת גדול יותר בטיסה ארוכה מאשר בנסיעה ארוכה ברכב קשורה כנראה לכך שיש השפעה ללחץ האוויר במטוס שפוגע ביכולות קרישת הדם של הגוף.

מה הם הסימנים למצב של פקקת ורידים?

  1. כאב לא מוסבר.
  2. רגישות בשריר (בד"כ שריר התאומים).
  3. נפיחות ואדמומיות.

הבעיה הגדולה באבחון פקקת ורידים היא שכשמופיעים התסמינים, בדרך כלל נוטים לחשוב שמדובר בבעיה אחרת, כמו פציעה אורתופדית שקשורה למערכת שלד-שריר או כיווץ שריר פשוט. ובמקרה הקיצוני והמסוכן שהקריש כבר הגיע לריאות, עשויים לפרש את הקושי בנשימה כשפעת פשוטה או כסימנים של התקף לב. בנוסף להשמנת יתר וטיפול הורמונאלי מלאכותי, טיסה ארוכה היא בין הסיבות העיקריות להיתכנות התופעה. הסיכון עולה ככל שזמן הטיסה ארוך יותר וככל שכמות הטיסות בפרק זמן קצר היא גדולה.

כותבי המאמר מציינים שתי דרכים עיקריות לטיפול בבעיה עד היום:

  1. מתן אספירין כמניעה. אספירין היא תרופה לדילול הדם והרעיון מאחורי מתן התרופה הוא לפרק את קרישי הדם במידה וקיימים. הכותבים סבורים שיש להפסיק עם מתן אספירין בגלל שהתרופה כנראה יעילה במניעת אירוע מוחי והתקף לב אבל לא מונעת פקקת ורידים ואף עלולה לגרום לדימומים לא רצויים.
  2. גרבי לחץ. מטרת הגרביים היא למנוע הצטברות נוזלים ונפיחות ברגליים, אבל לדברי החוקרים הן יעילות רק במידה והן מותאמות אישית בצורה מושלמת. רוב גרבי הלחץ שנמצאות בשימוש ולא מותאמות אישית עלולות לגרום ליותר נזק מתועלת מכיוון שהן גורם סיכון לחסימה של זרם הדם.

החוקרים סבורים שהדרך הטובה ביותר להימנע מהתופעה היא זיהוי מוקדם של האוכלוסייה שנמצאת בסיכון. מומלץ שאנשים שנמצאים בסיכון גבוה לפקקת יחלקו טיסה ארוכה לשתי טיסות קצרות יותר, ובמידה ואין אפשרות כזו, רצוי לקום ולהתהלך במטוס כל שעתיים כדי לשמור על זרימת דם תקינה.