PubMed Central (PMC)
איך מקלים על כאב ראש ממקור צווארי?
0:00 03:12

כאב ראש ממקור צווארי הוא אחת הבעיות האורתופדיות המאתגרות ביותר לאבחון וטיפול, מדובר בתופעה די נפוצה, בין 15 ל-20 אחוז מכל מקרי כאב הראש הם ממקור צווארי. ד"ר PHIL PAGE פרסם מאמר סקירה בנושא בשנת 2011 בכתב העתTHE INTERNATIONAL JOURNAL OF SPORTS PHYSICAL THERAPY.

כאב ראש ממקור צווארי נפוץ לאחר תאונות דרכים בהן הראש נזרק בעוצמה לאחור וגם בקרב ספורטאים שעוסקים בהרמת משקולות. שילוב של מספר גורמים יעיד על כאב ראש ממקור צווארי:

  • כאבי ראש וכאבים ונוקשות בשרירי הצוואר בו זמנית
  • כאב ראש שמתחיל בצד האחורי ועובר לפנים
  • שינוי עמדות הצוואר יוביל לכאב ראש

הסימפטום שנחשב למשמעותי ביותר בכאבי ראש ממקור צווארי הוא חולשת שרירי הצוואר. קיימות מספר בדיקות לאבחון חולשה כזו:

הראשונה היא בדיקת כוח בשכיבה על הגב, המטופל מתבקש להרים את הראש ולהסתכל על קצות האצבעות של הרגליים שלו. התנועה צריכה להיות חלקה וזורמת. במידה ויש גיוס מוגזם של שרירי SCM או הידוק מוגזם של הסנטר לצוואר זה מעיד על חולשה. בדיקה נוספת בודקת את כוח השרירים ע"י כרית למדידת לחץ שמונחת מתחת לראש המטופל בזמן שהוא מתבקש לבצע תנועות שונות של הצוואר. כאבים בנקודות טריגר מסוימות וכאבים בזמן מתיחות פסיביות של הצוואר- גם אלה יעזרו לקבוע שאכן מדובר בכאב ראש ממקור צווארי.

אז איך אפשר לסייע לתופעה? ב-3 דרכים עיקריות:

טיפול מנואלי: הטיפול יכול להיות מניפולציה צווארית שזו בעצם תנועה חדה ומהירה שמופעלת ע"י מטפל במפרק הצוואר, או מוביליזציה צווארית שגם מבוצעת ע"י המטפל אבל היא עדינה ואיטית יותר. לשתי השיטות האלה יש תוצאות טובות, אבל לפי מחקרים הן משפיעות בעיקר לטווח הקצר.

מתיחות שרירים: לרוב, בכאב ראש ממקור צווארי יש נוקשות ותחושה של כיווץ בשרירי הצוואר כמו: SCM, טרפזיוס, סקלניי, ושרירי החזה הגדול והקטן. מתיחות פאסיביות ואקטיביות לשרירים הרלוונטיים נמצאו מועילות ומפחיתות כאב.

תרגילים: התרגול העצמי, אם מבוצע נכון ובהתמדה, הוא ככל הנראה הדרך הטובה ביותר להחלים מכאב ראש ממקור צווארי. התרגילים האפקטיביים ביותר לפי המחקר הם:

  • תרגול דינמי לפשיטת הצוואר- המטופל יושב על כסא ונדרש לדחוף את ראשו לאחור כנגד גומייה.
  • תרגול דינמי לכפיפת הצוואר- הפוך מהתרגיל הקודם: לדחוף את הראש קדימה ולא לאחור.
  • תרגול לייצוב הצוואר- המטופל עומד ונדרש לייצב כדור קטן בעזרת המצח אל מול הקיר.

לסיכום, בדיקה מקצועית תאתר כאב ראש ממקור צווארי ועשויה לפתור את הבעיה, שללא אבחון נכון, עלולה הייתה להימשך זמן רב.